Medytacja

Medytacja
Spis treści
  1. Wskazania do medytacji
  2. Techniki medytacji
  3. Techniki fizycznej relaksacji

Jest to bardzo skuteczna metoda relaksacji. Podstawą medytacji jest skoncentrowanie myśli na pewnej relaksującej czynności. Dzięki temu odwracamy naszą uwagę od problemów, które wywołały napięcie i stres.

Wskazania do medytacji

Medytacja jest szczególnie przydatna wówczas, kiedy:

  • Przez dłuższy czas pozostawałeś pod wpływem stresu;
  • Krótkotrwały stres spowodował uwolnienie do krwiobiegu dużej ilości adrenaliny;
  • Odczuwasz zmęczenie wskutek fizyczne aktywności.

Relaksacja z zastosowaniem medytacji przynosi następujące efekty:

  • Spowalnia czynność oddechową;
  • Obniża ciśnienie krwi;
  • Zmniejsza napięcie mięśni;
  • Sprzyja usunięciu z organizmu kwasu mlekowego;
  • Redukuje lęk;
  • Eliminuje nieprzyjemne myśli;
  • Pomaga skoncentrować uwagę;
  • Osłabia irytację;
  • Zmniejsza ból głowy wywołany napięcie.

Techniki medytacji

Istotą medytacji jest skoncentrowanie myśli wyłącznie na jednej rzeczy. Inaczej niż hipnoza, która w większym stopniu jest biernym doświadczaniem, medytacja to proces aktywnej eliminacji myśli poprzez koncentracje na podmiocie.

Medytacja powinna odbywać się w takiej pozycji, w której możesz pozostać przez 20-30 minut. Kwiat lotosu jest powszechnie uznawany na jedną z najlepszych pozycji do oddawania się medytacji. Niemniej jednak dobra jest każda inna pozycja zapewniająca ci wygodę

W procesie medytacji można stosować wiele różnych “soczewek” skupiających uwagę. Każdy powinien wybrać optymalna dla siebie. Oto kilka przykładów:

  • Oddech:
    Niektóre osoby w procesie medytacji skupiają swoja uwagę na oddechu. Koncentrują się na każdym wdechu i wydechu. Aby zintensyfikować ten proces można stosować odliczanie od 1- 9, wizualizować te cyfry, które w czasie wdechu wnikają do wnętrza organizmu zaś przy wydechu wydostają się na zewnątrz.
  • Przedmiot:
    Kiedy cała swoją uwagę koncentrujesz na przedmiocie, skup się na każdym jego szczególe- kształcie, kolorze, fakturze, temperaturze, etc. Często używanymi przedmiotami w procesie medytacji są kwiaty, płomień świecy. Niemniej jednak może to być również lampka, budzik czy dzbanek do kawy.
  • Dźwięk:
    Często ludzie skupiają się na dźwiękach. Klasycznym przykładem jest 'Om'-słowo z Sanskrytu oznaczające doskonałość. Sam najlepiej ocenisz dla ciebie dźwięk jest taka soczewką, która pozwoli ci skoncentrować uwagę.
  • Wyobrażenia:
    W swoim umyśle dokonujesz stworzenia przyjemnego, relaksującego obrazu, a następnie koncentrujesz na nim swoja uwagę. Powinieneś zaangażować w ten proces wszystkie swoje zmysły, by doświadczać tego obrazu na wielu modalnościach.

Niezależnie od soczewki, najważniejsze jest aby nie pozwolić innym myślom wedrzeć się do umysłu, aby przez cały czas koncentrować uwagę na wybranym przedmiocie. Na pewno kiedy po raz pierwszy zasiądziesz do medytacji, doświadczysz wielu trudności, myśli będą przeskakiwać z tematu na temat. Niemniej jednak w miarę nabywania doświadczenia, będzie ci łatwiej koncentrować uwagę.

Techniki fizycznej relaksacji

Są one skuteczne wówczas, kiedy procesy fizyczne wywołany stres, np. kiedy masz napięte mięśnie lub kiedy do krwiobiegu dostała się duża ilość adrenaliny.

Ćwiczenia fizyczne
Jedna z najlepszych technik fizycznej redukcji stresu jest regularnie uprawiana aktywność fizyczna. Ćwiczenia nie tylko poprawiają kondycje fizyczną, ale również obniżają napięcie mięśniowe i poprawiają jakość snu. Ponadto ćwiczenia fizyczne przynoszą jeszcze inne korzyści, których zazwyczaj sobie nie uświadamiamy.

  • Poprawiają ukrwienie mózgu a tym samym przyczyniają się do lepszego zaopatrzenia tkanki nerwowej w substraty energetyczne oraz tlen. Dzięki temu aktywność intelektualna przynosi lepsze efekty.
  • Obciążone procesami myślowymi neurony zużywają więcej produktów energetycznych, nasila się metabolizm, to w konsekwencji prowadzi do powstawania większej ilości produktów przemiany materii, które obniżają efektywność myślenia, zaś przy długotrwałym wpływie prowadzą do uszkodzenia tkanki mózgowej. Dzięki aktywności fizycznej zwiększa się ukrwienie mózgu a tym samym następuje usuwanie produktów przemiany materii.
  • Aktywność fizyczna powoduje produkcję substancji określanych mianem endorfin. Obecność ich we krwi poprawia samopoczucie.

Niestety wiele osób przejawia niewłaściwą postawę wobec aktywności fizycznej. Nadrzędna zasada, o której zawsze należy pamiętać, brzmi tak: uprawianie sportu jest przyjemnością, jeżeli w twoim przypadku tak nie jest, być może warto zmienić dyscyplinę.

Progresywna relaksacja mięśniowa
Progresywna relaksacja mięśniowa (PMR) jest technika ściśle fizyczną służącą do relaksacji w stanach silnego napięcia mięśniowego.

Zasada jest następująca: napinasz bardzo mocno pewną grupę mięśni by były możliwie najbardziej ściśnięte. Utrzymujesz je w takim stanie przez kilka sekund. Następnie rozluźniasz do stanu sprzed ćwiczenia. Konsekwencją jest to, że świadomie starasz się rozluźnić je jak najlepiej.

Progresywną relaksacje mięśniową, w zależności od potrzeb, możesz stosować do tylko do jednej grupy mięśni lub do wszystkich.

Aby sprawdzić te metodę zaciśnij pięść najmocniej jak potrafisz, trzymaj ją w ten sposób kilka sekund a następnie rozluźnij mięśnie do stanu sprzed ćwiczenia i jeszcze raz- świadomie rozluźnij najbardziej jak potrafisz. Po skończeniu ćwiczenia odczujesz głęboką relaksacje mięsni.

Dla zwiększenia efektu relaksacji, możesz połączyć progresywna relaksacje mięśniową z technika oddechów i/lub wizualizacji.

Kontrola oddechu
Metoda głębokich oddechów jest bardzo skuteczna technika relaksacji. Na tej filozofii oparte jest ludowe porzekadło nakazujące wziąć dziesięć głębokich oddechów by odzyskać spokój.

Metoda ta daje jeszcze lepsze efekty w połączeniu z progresywna relaksacja mięśniową, medytacją lub wizualizacją.

Podobne teksty