Kontrola poziomu stresu

Kontrola poziomu stresu
Spis treści
  1. Twój dziennik stresu
  2. Analiza poziomu stresu
Każdy z nas posiada swój optymalny poziom pobudzenia (stresu), który zapewnia maximum efektywności . Poniżej tego poziomu odczuwamy znużenie i apatię. Jeżeli natomiast poddani jesteśmy silnemu stresowi, ale przez krótki okres, wówczas obniża się efektywność działań, aż do całkowitej dezorganizacji. Długotrwałe oddziaływanie silnego stresu wywołuje stan wyczerpania, wypalenia, niekiedy nawet choroby. 

Nie od początku jest dla nas oczywiste jakie są przyczyny stresu, ani czy potrafimy skutecznie sobie z nim radzić, nie wiemy nawet jaki jest optymalny dla każdego z nas poziom stresu.

Twój dziennik stresu

Dzienniczek pomoże ci znaleźć odpowiedź na dwa zasadnicze pytania: jakie zdarzenia, sytuacje wywołują u ciebie stres oraz jaki poziom jest dla cię najkorzystniejszy. Aby dziennik spełnił tę rolę, należy dokładnie notować wszystkie zmiany poziomu stresu w ciągu dnia, a w szczególności wszystkie sytuacje, które były najsilniej wpłynęły na twoje samopoczucie. Postępuj według określonego schematu:

W jednakowych odstępach czasu, np. co godzinę sporządzaj notatkę:

  • zapisz godzinę,
  • przyjmując skale stresu od 1 do 10, określ natężenie w danej chwili,
  • czy czujesz się szczęśliwy?
  • Czy sprawia ci przyjemność to czym się zajmujesz?
  • Oceń efektywność swojej pracy;
Kiedy doświadczysz silnego stresu, zapisz:
  • Jakie zdarzenie wywołało taki stan?
  • Kiedy i gdzie to nastąpiło?
  • Z jakich powodów to zdarzenie było stresujące?
  • Jak lokuje się ono na skali 1- 10?
  • Jak panowałeś nad sytuacją?
  • Czy skutecznie poradziłeś sobie ze stresem?

Analiza poziomu stresu

Po kilku tygodniach będziesz dysponował już obszernym materiałem do analizy. Po dokładnym i wnikliwym zapoznaniu się z notatkami, uzyskasz informacje wystarczające by udzielić odpowiedzi na dwa pytania:

  1. Jaki jest poziom stresu, który zapewnia ci najlepsze samopoczucie i efektywność pracy?
  2. Jakie są główne źródła nieprzyjemnego stresu w twoim życiu? Jakie temu towarzyszą okoliczności? Czy stosowane przez ciebie strategie są skuteczne?

Prowadzenie takiego dzienniczka powinno trwać kilka dni. Dalsze sporządzanie notatek nie wnosi już istotnych danych. Kolejne dni obserwacji jedynie potwierdzają to, co już zdołałeś zaobserwować. Jeżeli jednak zmienisz styl życia, lub nasili się stres, wówczas znów powinieneś wrócić do prowadzenia dzienniczka. Okaże się zapewne, że w twoim życiu nastąpiła zmiana sytuacji, które wywołują u ciebie stres.

Podobne teksty