Składniki odżywcze w diecie w nadciśnieniu tętniczym

Składniki odżywcze w diecie w nadciśnieniu tętniczym

Prawidłowe postępowanie niefarmakologiczne w tym odpowiednia dieta jest podstawowym sposobem leczenia osób z nadciśnieniem tętniczym.

W diecie należy ograniczyć spożycie sodu, który znajduje się w soli kuchennej, pieczywie, wyrobach cukierniczych, w produktach mlecznych (żółte i topione sery), przetworach garmażeryjnych (wędliny, pasztety, sałatki) i konserwach mięsnych, rybnych i warzywnych. Duże ilości sodu znajdują się również w przyprawach. Osoby z nadciśnieniem tętniczym nie powinny dziennie spożywać więcej niż 4g soli tzn. 1.6 g sodu. W Polsce zjada się przeciętnie od 8 do 15 g soli dziennie.

Potas

W diecie należy zwiększyć spożycie warzyw i owoców, zwłaszcza bogatych w potas, który pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi (pomidory, brukselka, banany, brzoskwinie, czarne porzeczki). Dzienne zapotrzebowanie na potas wynosi co najmniej 3500 mg potasu.

Flawonoidy

Spożywanie warzyw w bogatych w flawonoidy (szpinak, brokuły, cebula, kapusta, seler, sałata, pomidory i w owocach (czarna porzeczka, owoce cytrusowe, śliwki, wiśnie, jabłka) wpływają na obniżenie ciśnienia tętniczego.

Tłuszcze

Należy ograniczyć spożycie tłuszczów, zwłaszcza tłuszczów nasyconych (tłuste mięsa, sery, masło, smalec) oraz twardych margaryn.

Energia

Wartość energetyczna spożywanych pokarmów powinna być dostosowana do zapotrzebowania danej osoby, natomiast u usób otyłych lub z nadwaga należy ograniczyć wartość energetyczną diety, gdyż redukcja masy ciała wpływa korzystnie na obniżenie ciśnienia. Całość dostarczonej energi powinna pochodzić w 25%-30% z tłuszczy, 15%-20% z białka i z 55% przez węglowodany.

Białko

Białko powinno stanowić około 10 – 15 % zapotrzebowania energetycznego i głównym jego źródłem powinny być ryby, białko jaj, drób oraz nasiona roślin strączkowych takich jaka soja. Jaja są źródłem pełnowartościowego białka, nasyconych kwasów tłuszczowych oraz jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz przeciwutleniaczy (wit. E, A i beta – karoten) i witamin z grupy B. Jednakże z powodu dużej zawartości cholesterolu osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny ograniczyć spożycie całych jaj do 2 tygodniowo.

 

Podobne teksty