Różnica czasu

Różnica czasu

Kiedy chcesz, żeby obudziło cię rano radio, nastawiasz tzw. włącznik czasowy czyli "timer" i o określonej godzinie budzisz się w takt muzyki. Podobnie jest z naszym organizmem. Każda komórka funkcjonuje w naprzemiennym cyklu dzienno-nocnym, będąc bardziej aktywną w dzień i nastawiona na odpoczynek w nocy. Kiedy kilka stref czasowych przemierzamy w kilka godzin samolotem i lądujemy np. w Nowym Jorku w południe, nasze ciało zachowuje się jak o 6 rano w Warszawie. Jesteśmy zmęczeni, zdezorientowani, śpiący. Powodem jest nienaturalne skrócenie lub wydłużenie któregoś z cykli - dziennego lub nocnego i rozstrojenie naszych własnych "timerów". Rozstrojenie, o którym mowa, zwane potocznie "transpołudnikowym zmęczeniem" objawia się podrażnieniem, obniżoną reaktywnością, zmęczeniem, bezsennością, zatwardzeniem i depresją. Te dolegliwości mogą trwać nawet tydzień i dłużej. Aby je znacznie skrócić :

  • Popij dłużej przed podróżą. Nie pakuj się i nie rób zakupów w ostatniej chwili. Pożegnalne spotkanie zrób kilka dni wcześniej. Wejdź w nowa strefę czasową wypoczęty i zrelaksowany.
  • Zrób kilka ćwiczeń po przebudzeniu. Jeżeli lądujesz np. o 3-ej nad ranem krajowego czasu pomóż swemu organizmowi wzbudzić się o tak nietypowej porze. Weź kilka głębokich oddechów, spróbuj się przeciągnąć, przespaceruj się do toalety i odśwież.
  • Obudź się intelektualnie. Z reguły dobrze robi kilkunastominutowa konwersacja z sąsiadem, jeśli to niemożliwe uaktywnij mózg w inny sposób (lektura, gra).
  • Zjedz wysokobiałkowe śniadanie o czasie. Nawet jeśli dla ciebie to w dalszym ciągu środek nocy i nie jesteś głodny - zjedz. Pożywienie jest sygnałem dla tkanki mózgowej, że rozpoczyna się nowy cykl dzienny. Wskazane byłyby produkty mleczne, sery, płatki.
  • Pamiętaj, że noc jest do spania. Jeśli przylatujesz na miejsce w nocy, połóż się do łóżka. Zaśniesz prędzej czy później i tym samym szybciej przystosujesz się do lokalnego czasu.
  • Nastaw budzik na zwykłą porę. Nie pij do oporu rezygnując ze śniadania. Rano będziesz miał trudności z obudzeniem - możesz temu zaradzić otwierając szeroko okno, biorąc chłodny prysznic, wychodząc na spacer.
  • Jedz posiłki o normalnej porze ( szybciej wyregulujesz biologiczny zegar)

Zaklad Patomorfologii Szpitala Wolskiego w Warszawie

Podobne teksty