Śniadanie można redukować ryzyko otyłości, cukrzycy ..

Śniadanie można redukować ryzyko otyłości, cukrzycy ..
Ludzie jedzący śniadanie mają znacząco mniejsze ryzyko otyłości, niż ci, którzy tego zwykle nie robią - donosili naukowcy na 43 dorocznej Konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczącej epidemiologii i prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Badacze stwierdzili, że częstość występowania otyłości i zespołu insulinooporności były 35 do 50% mniejsze wśród ludzi, którzy spożywali śniadanie każdego dnia, w porównaniu do tych którzy często je opuszczali.

Uzyskane wyniki sugerują, jak stwierdził Mark A.Pereira, badacz związany ze Szpitalem Dziecięcym w Bostonie i asystent profesora w Harvard Medical School, że śniadanie może być najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Wydaje się, że odgrywa ważną rolę w redukowaniu ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2 i chorób sercowo-naczyniowych. Zjedzenie śniadania może mieć korzystny wpływ na apetyt, insulinooporność i metabolizm energetyczny; pomaga ludziom kontrolować uczucie głodu w ciągu całego dnia i zmniejsza prawdopodobieństwo późniejszego przejadania się.

Zespół insulinooporności jest to metaboliczne zaburzenie charakteryzowane połączeniem kilku czynników takich jak otyłość, gromadzenie się tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha (otyłość wisceralna), nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom na czczo glukozy we krwi lub insuliny - hormonu uczestniczącego w metabolizmie glukozy w ustroju. Zespół obejmuje często także zaburzenia metabolizmu tłuszczów - hipertriglicerydemię i obniżony poziom frakcji HDL cholesterolu ("dobrego" cholesterolu). Choć ludzie z zespołem insulinooporności mogą jeszcze nie mieć cukrzycy, ich metabolizm glukozy nie jest prawidłowy i mają większe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 jak i chorób serca.

Naukowcy planują kontynuować badania z uwzględnieniem składu spożywanego śniadania, okazuje się bowiem, że jedzenie codziennie pełnoziarnistych płatków zbożowych było związane z 15% zmniejszeniem ryzyka wystąpienia zespołu insulinooporności. Jako pełnoziarniste płatki zbożowe określono te, które w swoim składzie zawierają przede wszystkim pełne ziarna lub otręby albo zawierające przynajmniej 2 gramy włókien w jednej porcji.

Podobne teksty