Sen a aktywność fizyczna

Sen a aktywność fizyczna

Ćwiczenia fizyczne wykonywane bezpośrednio przed snem utrudniają zaśnięcie oraz pogarszają przebieg nocnego odpoczynku. Aktywny relaks należy zakończyć na 3 do 4 godzin przed położeniem się do łóżka.

Ćwiczenia fizyczne zwiększają wydzielanie przez mózg serotoniny - substancji chemicznej, która sprzyja poczuciu zadowolenia i tym samym wpływa na ograniczenie lub uniknięcie bezsenności. Dobroczynny wpływ na sen mają jednak wyłącznie ćwiczenia wykonywane regularnie w porach najlepszych dla organizmu, czyli popołudniem lub wczesnym wieczorem. Sporadyczna, intensywna gimnastyka wykonywana bezpośrednio przed snem może pogorszyć jego przebieg. Pobudzający wpływ aktywnego relaksu dotyka przede wszystkim osoby cierpiące na bezsenność wywołaną stanem tzw. nadmiernego pobudzenia - zwiększonej fizjologicznej, nerwowej i hormonalnej aktywności organizmu.

Ćwiczenia fizyczne działają na nas na początku ekscytująco a potem utrudniają odprężenie się. Intensywny ruch powoduje również wzrost temperatury ciała, która później może spadać do normalnego poziomu nawet przez 6 godzin. Dlatego nic nie ułatwi zaśnięcia tak, jak popołudniowa dawka ruchu, ale zakończona na kilka godzin przed udaniem się na spoczynek. - mówi dr Michał Skalski z Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Akademii Medycznej w Warszawie.

Regularne zażywanie ruchu polepsza nastrój i daje poczucie komfortu i dzięki temu wpływa korzystnie na sen. Ćwiczenia fizyczne stają się po pewnym czasie rutyną, która zastępuje używki, takie jak kawa, herbata czy papierosy. Aerobik lub basen dobrze wpływają na układ krwionośny i oddechowy, dzięki czemu wypoczynek jest spokojniejszy i bardziej stabilny. Regularna aktywność fizyczna to jedno z zaleceń recepty na zdrowy sen.

Kampania edukacyjna na temat bezsenności "Dobrze śpij, aktywnie żyj" ma na celu zwiększenie wiedzy Polaków o wpływie zaburzeń snu na codzienne funkcjonowanie. Działania podejmowane w ramach kampanii mają charakter profilaktyczny, ich zadaniem jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności samodzielnego rozpoznawania bezsenności. Partnerem Kampanii jest polska firma farmaceutyczna Adamed.

Podobne teksty