Poznaj listę zadań, które pomogą ci zadbać o siebie i dziecko w trakcie ciąży

Poznaj listę zadań, które pomogą ci zadbać o siebie i dziecko w trakcie ciąży
Spis treści
  1. Regularne wizyty u ginekologa
  2. Regularne badania diagnostyczne
  3. Suplementacja kwasu foliowego
  4. Czas na odpoczynek
  5. Wizyta u dentysty
  6. Ćwiczenie mięśni Kegla
  7. Zapisy do szkoły rodzenia
  8. Ważna jest aktywność fizyczna
  9. Zabiegi pielęgnacyjne

Jesteś w ciąży? Przed tobą dziewięciomiesięczny okres oczekiwania na malucha. Wykorzystaj ten czas, by zadbać o siebie i o dziecko. Co warto zrobić i o czym pamiętać? Oto lista zadań, które powinnaś uwzględnić.

Zgodnie z tym, co pokazuje kalendarz ciąży, masz około 35 tygodni, by przygotować się na przyjście na świat swojego dziecka. Istotną rolę odegrają przede wszystkim kwestie związane ze zdrowiem oraz lepszym samopoczuciem. Dlatego już teraz zadbaj o siebie.

Regularne wizyty u ginekologa

Jeśli spodziewasz się dziecka, musisz regularnie odwiedzać lekarza ginekologa. Jak pokazuje kalendarz ciąży, na pierwszą wizytę powinnaś wybrać się ok. 7-8 tygodnia. W tym czasie na aparacie USG powinno być już widoczne bijące serce płodu.

Na kolejne wizyty lekarskie zjawiaj się zgodnie z zaleceniami ginekologa. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, zwykle odbywają się one raz na 1-1,5 miesiąca.

Regularne badania diagnostyczne

Jeżeli chcesz zadbać o siebie i dziecko, musisz regularnie poddawać się badaniom diagnostycznym. Zaraz po potwierdzeniu ciąży czeka na ciebie długa lista badań do wykonania, m.in.: grupa krwi, TSH, glukoza na czczo, przeciwciała w kierunku różyczki, przeciwciała w kierunku cytomegalii, przeciwciała w kierunku toksoplazmozy, cytologia, HCV, HBs, HIV, badanie ogólne moczu, morfologia.

W kolejnych miesiącach będziesz musiała powtarzać badania krwi i moczu. Natomiast między 24 a 26 tygodniem koniecznością jest wykonanie tzw. krzywej cukrowej – badania pozwalającego stwierdzić lub wykluczyć cukrzycę ciążową.

Suplementacja kwasu foliowego

Zgodnie ze wskazówkami zawartymi w kalendarzu ciąży, suplementację kwasu foliowego powinno się rozpocząć zaraz po potwierdzeniu ciąży (najlepiej jednak jeszcze na etapie planowania macierzyństwa). Odpowiednia podaż tej witaminy odgrywa istotną rolę – pomaga zmniejszyć ryzyko wad cewy nerwowej u dziecka.

Zgodnie z rekomendacjami kobieta ciężarna powinna przyjmować 0,4 mg dziennie.

Czas na odpoczynek

Pamiętaj, aby w okresie trwania ciąży, koniecznie znaleźć czas na odpoczynek. Jeżeli w ciągu dnia odczuwasz senność oraz zmęczenie, pozwól sobie na drzemkę. Bardzo ważny jest także regularny sen -  lekarze zalecają spać nawet 8-9 godzin.

Wizyta u dentysty

Jeśli chcesz właściwie zadbać o siebie i o dziecko, powinnaś odwiedzić dentystę – zrób to nawet, jeśli do tej pory nie miałaś problemów z zębami. Na wizytę u stomatologa udaj się koniecznie już na początku drugiego trymestru. Po okresie podjadania oraz wymiotów bardzo często pojawia się próchnica. Ponadto wiele kobiet zmaga się również z chorobami dziąseł. Krwawienie i ból to efekt zawirowań hormonalnych.

Ćwiczenie mięśni Kegla

Mięśnie dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla) odgrywają bardzo ważną rolę. Chociaż kojarzą się przede wszystkim z problemem nietrzymania moczu, są ważne również pod kątem porodu. Ich głównym zadaniem jest podtrzymywanie narządów rodnych, pęcherza moczowego oraz jelit. Ponadto odpowiadają za doznania seksualne. Dlatego tak ważne jest, by w okresie ciąży trenować mięśnie dna miednicy – szczególnie, że ćwiczenia są proste i można wykonywać je niemal wszędzie:

Stań w lekkim rozkroku i napnij mięśnie Kegla. Policz do 5 i rozluźnij je. Zrób chwilę przerwy i ponownie je napnij. Ćwiczenie należy powtarzać 10-15 razy, wykonując kilka serii w ciągu dnia.

Mięśnie dna miednicy można bardzo łatwo zlokalizować. Wystarczy przerwać strumień moczu podczas jego oddawania. Teraz wystarczy ćwiczyć – gdziekolwiek jesteś i cokolwiek robisz, także podczas odpoczywania na łóżku.

Zapisy do szkoły rodzenia

Jako że ciąża i poród to kwestie wywołujące wiele obaw i niepokoju, warto rozwiać swoje wątpliwości. Pomoże w tym uczestnictwo w zajęciach organizowanych przez szkołę rodzenia. Spotkania prowadzone przez lekarzy, położne, psychologów czy fizjoterapeutów i rehabilitantów pomagają przygotować się nie tylko do porodu, ale również do nowej życiowej roli.

Jak pokazuje kalendarz ciąży, do szkoły rodzenia warto zapisać się po 20 tygodniu. W tym okresie kobieta zwykle ma najwięcej energii, a i ciążowe dolegliwości pierwszego trymestru najczęściej mijają.

Ważna jest aktywność fizyczna

Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo i nie jest zagrożona, warto prowadzić aktywny tryb życia. Nie chodzi wcale jednak o wykonywanie intensywnych ćwiczeń i wielogodzinnych treningów, a raczej o spokojne formy aktywności.

W ciąży warto ćwiczyć, ponieważ:

  • podczas wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny odpowiedzialne za lepsze samopoczucie,
  • płód jest lepiej odżywiony – podczas ruchu dochodzi do zwiększonego przepływu krwi przez macicę i łożysko,
  • noworodki mam aktywnych otrzymują często wysoką punktację w skali Apgar,
  • aktywność fizyczna mam pozytywnie wpływa na rozwój układu nerwowego i koordynacji ruchowej u dziecka.

Nie rezygnuj więc ze spacerów czy pływania. Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwskazań, zapisz się również na specjalne zajęcia ruchowe dla kobiet ciężarnych.

Zabiegi pielęgnacyjne

Zanim udasz się do salonu kosmetycznego, pamiętaj o tym, że ciąża jest przeciwwskazaniem do wykonywania wielu zabiegów. Zabronione są wszelkiego rodzaju zabiegi wyszczuplające i drenujące czy depilacja laserem. Bez obaw można natomiast wykonywać delikatne zabiegi oczyszczające na twarz, manicure, pedicure, itp.

Powyższa lista to tylko kilka przykładowych zadań, o których należy pamiętać w okresie oczekiwania na dziecko. Warto je więc wpisać w kalendarz ciąży i – gdy tylko nadejdzie odpowiedni moment – zrealizować je. 

Podobne teksty