Tłuszcz pomaga przyswajać składniki odżywcze

Tłuszcz pomaga przyswajać składniki odżywcze

Stosowanie do sałatki lub innych surowych warzyw lekko tłustego sosu, w rzeczywistości może być lepsze dla zdrowia niż używanie dodatków nie zawierających tłuszczu.

Najnowsze badania wykazują, że dodanie do sałatki odrobiny tłuszczu, np. sosu na oleju lub sera, pomaga przyswoić organizmowi wartościowe składniki odżywcze znajdujące się w warzywach- karotenoidy (likopen, beta-karoten), które zapobiegają chorobom serca i nowotworom.

Warzywa, które najczęściej są używane w sałatkach nie zawierają tłuszczu i są źródłem cennych karotenoidów. Tłuszcz jest jednak potrzebny, aby te związki mogły być wchłonięte przez układ pokarmowy. W badaniach, które ukazały się w American Journal of Clinical Nutrition, naukowcy porównali absorpcję karotenoidów przed i po spożyciu sałatek o różnej zawartości tłuszczu. Stwierdzili, że po zjedzeniu beztłuszczowej sałatki we krwi znajdowały się niewielkie ilości alfa- i beta-karotenu oraz likopenu. Znacząco więcej tych substancji wykryto w krwioobiegu osób, które skonsumowały sałatki pełno tłuszczowe lub o zmniejszonej zawartości tłuszczu.

Specjaliści twierdzą, że minimalna ilość dodanego do sałatki tłuszczu, w celu zwiększenia wchłaniania karotenoidów, wynosi ponad 6 g. Ponieważ sałatki są często spożywane z innymi pokarmami zawierającymi tłuszcze, więc użycie mniej kalorycznego sosu sałatkowego nadal może pozwalać organizmowi czerpać maksymalne korzyści odżywcze ze świeżych warzyw.

Podobne teksty