Korzyści płynące z treningu cardio

Korzyści płynące z treningu cardio
Spis treści
  1. Atuty treningu cardio
  2. Jaki sprzęt wykorzystać podczas treningu cardio?

Trening cardio to najczęściej polecana aktywność fizyczna dla osób, które pragną schudnąć. Może go uprawiać praktycznie każdy, niezależnie od wieku, płci, sprawności fizycznej czy też liczby nadprogramowych kilogramów. Czy jednak przynosi zakładane rezultaty i jakie korzyści z niego wynikają?

Atuty treningu cardio

Trening cardio nazywany jest inaczej treningiem tlenowym lub wytrzymałościowym. Jego niewątpliwym atutem jest bez wątpienia to, iż każdy może do niego przystąpić, bez obaw o swoje zdrowie. Trening ten niesie za sobą wiele korzyści, w tym:

  • spala tłuszcz, przyczyniając się do redukcji nadmiernych kilogramów,
  • pozwala pozbyć się cellulitu,
  • wzmacnia kondycję fizyczną i wydolność organizmu,
  • wzmacnia siłę organizmu,
  • buduje tkankę mięśniową,
  • usprawnia pracę płuc i serca,
  • pomaga dotlenić organizm,
  • zwiększa gęstość kości,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • poprawia wytrzymałość organizmu, zwłaszcza jeśli jest to umiarkowany trening wytrzymałościowy, który został odpowiednio rozłożony w czasie.

Regularny trening cardio, jak zostało wspomniane, usprawnia pracę serca. Dzięki niemu może ono pompować więcej krwi podczas wysiłku. Poprawie ulega również jego funkcjonowanie, gdy nie ćwiczymy.

Co więcej, trening cardio wspomaga przepływ krwi przez naczynia krwionośne. Zapobiega także odkładaniu się złogów cholesterolu w ścianach tętnic i żył. W ten sposób przeciwdziała wielu schorzeniom i chorobom, w tym zatorom, zakrzepom, zawałowi i niedokrwieniu serca czy też miażdżycy.

Trening cardio jest szczególnie polecany osobom chorującym na niewydolność serca. Zagęszcza on bowiem naczynia włosowate, które pełnią bardzo ważną rolę – zaopatrują mięśnie, w tym także i mięsień serca w krew. Dzięki temu narząd ten jest lepiej ukrwiony, co pozytywnie wpływa na jego pracę.

Ponadto trening cardio odmładza! Zwiększa bowiem wydolność organizmu, buduje tkankę mięśniową, a także ułatwia pozbywanie się wolnych rodników, które odpowiadają za procesy starzenie się organizmu.

Co ważne, trening cardio pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. W trakcie ćwiczeń uwalnia się bowiem endorfina, które nie bez przesady określana jest mianem hormonu szczęścia.

Jaki sprzęt wykorzystać podczas treningu cardio?

Kolejną zaletą treningu cardio jest jego różnorodność. Każdy znajdzie zatem ćwiczenia idealne dla siebie. Pływanie, bieganie, jogging, jazda na rowerze, nordic walking, taniec czy też jazda na rolkach – to tylko niektóre przykłady wytrzymałościowej aktywności fizycznej.

Co więcej, trening cardio wcale nie wymaga, abyśmy ćwiczyli tylko na świeżym powietrzu. Kiedy za oknem deszcz lub jesienno-zimowe wieczory są zbyt zimne na aktywność na zewnątrz, z powodzeniem możemy ćwiczyć w domu. Wystarczy do tego odpowiedni sprzęt, taki jak między innymi:

  • orbitrek – ćwiczenia na orbitreku (lub inaczej mówiąc maszynie epileptycznej), mają wiele zalet. Jak każdy trening cardio, poprawiają wydolność organizmu, spalają tłuszcz oraz budują masę mięśniową. Co więcej, nie obciążają przy tym stawów oraz niosą ze sobą niskie prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji. Mogą być wykonywane przez osoby w każdym wieku, niezależnie od tego, jak jesteśmy sprawni fizycznie.

Trening na orbitreku wzmacnia przede wszystkim nogi, pośladki, brzuch oraz ramiona, czyli najbardziej problematyczne partie ciała, jednak angażuje ponad 90% wszystkich mięśni, co ma pozytywny wpływ na całą sylwetkę. Wprowadza również elementy treningu siłowego, dzięki czemu szybciej budujemy masę mięśniową.

https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/orbitrek-jaki-wybrac-ktory-bedzie-najlepszy/4210/

Na rynku dostępnych jest wiele różnorodnych orbitreków. Mogą być one wyposażone w rozmaite funkcje, w tym między innymi możliwość pomiaru tkanki tłuszczowej oraz możliwość przeprowadzenia testu na wydolność. Dzięki nim o wiele łatwiej o dobór optymalnego obciążenia, które przyniesie najlepsze rezultaty. Wybierając sprzęt, warto zatem zwrócić na to uwagę. Wówczas nasz trening będzie odznaczał się wysoką skutecznością.

  • rowerek – jazda na rowerku stacjonarnym do doskonała alternatywa dla klasycznego jednośladu, gdy pogoda za oknem nie sprzyja przejażdżkom rowerowym. Sprzęt ten pozwala cieszyć się efektami treningu przez cały rok. Koniec z leniuchowaniem na kanapie podczas oglądania telewizji! Teraz możemy włączyć ulubiony film i śledząc losy ulubionych bohaterów, kręcić pedałami, co na pewno wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie, samopoczucie i wygląd sylwetki.

https://www.sklep-presto.pl/fitness-i-silownia/cardio/rowery-treningowe-1495/

Jazda na rowerku stacjonarnym zwiększa siłę mięśni oraz poprawia wytrzymałość organizmu. Co więcej, nie przeciąża nadmiernie stawów kolanowych. Jest zatem polecana osobom starszym, borykającym się z otyłością czy też po kontuzjach. Nie ma również konieczności utrzymywania równowagi. W domowym zaciszu nikt nam nie przeszkadza. Nie musimy również uważać na innych kolarzy.

  • bieżnia – to kolejne urządzenie do ćwiczeń pozwalające na wykonywanie treningu cardio. A warto nadmienić, iż bieganie to jeden z najskuteczniejszych sposobów spalania tłuszczu. Angażuje wiele partii ciała, poprawiając kondycję organizmu.

W odróżnieniu jednak od klasycznego biegu ten wykonywany na bieżni stwarza mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji. Bieżnia gwarantuje bowiem lepszą amortyzację. Co więcej, odpowiednio dobierając nachylenie bieżni i jej prędkość, jesteśmy w stanie dopasować trening do naszych preferencji i efektów, jakie chcemy dzięki ćwiczeniom osiągnąć.

https://www.sklep-presto.pl/fitness-i-silownia/cardio/bieznie-1492/

Aby trening na bieżni przyniósł zadowalające efekty, należy zadbać o odpowiednią technikę biegu. Przede wszystkim w trakcie aktywności powinniśmy trzymać się środka pasa biegowego. W ten sposób jesteśmy w stanie zachować pełen zakres ruchu. Stawiamy również naturalną długość kroków, a także uzyskujemy lepszą amortyzację, co zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji. Nie możemy zapomnieć również o tym, by w trakcie biegu zachowywać wyprostowaną sylwetkę.

Niezależnie od tego, jaki sprzęt wykorzystujemy podczas treningu cardio, musimy pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej intensywności aerobowej. Tylko wówczas trening przyniesie pożądane rezultaty oraz będzie efektywny i skuteczny. Optymalna intensywność aerobowa kształtuje się na poziomie od 65 do 85% tętna maksymalnego (HRmax). Jak jednak obliczyć tę wartość?

Nic prostszego! Wystarczy od liczby 220 odjąć swój wiek w latach i od uzyskanej wartości obliczyć 65-85%, w zależności od naszych preferencji treningowych. I gotowe! Zyskujemy wysokość tętna, jakie powinniśmy zachować w trakcie treningu cardio, aby przyniósł on odpowiednie efekty w postaci spadku tkanki tłuszczowej i wymodelowania sylwetki.

Aby kontrolować pracę serca w trakcie treningu cardio, musimy dysponować pulsometrem lub wykonywać ćwiczenia na sprzęcie, który został wyposażony w funkcję pomiaru tętna. Większość orbitreków, rowerków i bieżni takie udogodnienie posiada. Warto jednak to sprawdzić, zanim zdecydujemy się na zakup urządzenia.

Podsumowując, trening cardio to jeden z najskuteczniejszych sposobów na szybkie zrzucenie nadprogramowych kilogramów, wymodelowanie sylwetki oraz poprawę kondycji organizmu. I co ważniejsze, gdy pogoda za oknem utrudnia wykonywanie ćwiczeń cardio, wcale nie musimy z nich rezygnować. Wystarczy, że zaopatrzymy się w odpowiedni sprzęt. Orbitrek, bieżnia czy też rowerek to urządzenia, które umożliwiają efektywny trening w domowym zaciszu.

 

Podobne teksty