Tłuszcze - dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka

Tłuszcze - dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka
Często spotykamy się z potoczną opinią, że należy wyeliminować tłuszcze z pożywienia. Trzeba jednak pamiętać, iż wyłącznie nadmierne spożywanie tych składników w diecie szkodzi. Tłuszcze w odpowiednich ilościach są bowiem konieczne dla zachowania zdrowia już od pierwszych dni życia człowieka.

Prawidłowy rozwój niemowlęcia jest możliwy tylko wtedy, gdy wraz z codzienną dietą jego organizm otrzymuje wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Odpowiednie ilości m.in. węglowodanów, białka, tłuszczów oraz witamin, zawarte w na co dzień spożywanych posiłkach, warunkują dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne małego człowieka.

Aby niemowlę mogło wzrastać, udział energii z tłuszczów w jego diecie powinien być wyższy niż w jadłospisie dorosłego człowieka. We wczesnym okresie niemowlęcym tłuszcze dostarczają nawet 50% energii, podczas gdy w następnych latach życia – do 30% całkowitej energii z pożywienia.

Niektóre tłuszcze dostarczane w pokarmach są szczególnie ważne dla zdrowia niemowlęcia. Należą do nich nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas linolowy i alfa-linolenowy) oraz długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Kwasy te sprawiają, że błony komórek – np. w układzie nerwowym, mózgu i siatkówce oka – mają odpowiednią budowę i funkcjonują w sposób właściwy. Zawartość tłuszczów w mleku kobiety karmiącej piersią zależy od jej sposobu odżywiania. Na przykład spożywanie przez matkę oleju słonecznikowego sprawia, że w jej pokarmie wzrasta ilość kwasu linolowego.

Wśród wielu pytań rodziców, dotyczących diety dzieci, bardzo często pojawia się kwestia spożywania cholesterolu i jego negatywnego wpływu na zdrowie. Nie ma jednak statecznych dowodów na szkodliwość działania cholesterolu u niemowląt i najmłodszych dzieci. Niektórzy specjaliści sugerują wręcz zapotrzebowanie organizmu w tym wieku na cholesterol dostarczany w pożywieniu. Cholesterol jest bowiem składnikiem m. in. kwasów żółciowych, niektórych hormonów i witaminy D3.

Podobne teksty