Stretching nie zmniejsza siły mięśni

Stretching nie zmniejsza siły mięśni
Niektóre dotychczasowe badania wskazywały, że ćwiczenia rozciągające mogą mieć potencjalnie negatywny wpływ na wydajność sportową. Uznano, że stretching przed treningiem zmniejsza u sportowców maksymalną możliwą prędkość biegu a także wysokość skoku. Uczeni postanowili przyjrzeć się bliżej temu problemowi. W nowym badaniu, opublikowanym w czasopiśmie „Medicine & Science in Sport & Exercise”, naukowcy mierzyli siłę mięśni łydki u kilkunastu umiarkowanie aktywnych kobiet mężczyzn, po wykonywaniu przez nich różnych kombinacji ćwiczeń rozciągających lub ich braku. Okazało się, że rozciąganie nie dość, że nie zmniejszyło siły mięśni, to jeszcze znacznie poprawiło zakres ruchu. Ograniczeniem obecnego badania jest zawężenie obserwacji do mięśni łydki a także objęcie nim jedynie ludzi umiarkowanie aktywnych fizycznie. Możliwe, że inne grupy mięśni np. czworogłowy lub dwugłowy uda, mogą być bardziej podatne na krótkotrwałe skutki rozciągania. Również sportowcy mogą być bardziej narażeni na niewielkie zmiany siły i mocy mięśni, spowodowane stretchingiem w trakcie treningu. Jednak nie oznacza to, że ćwiczenia rozciągające nie są korzystne dla osób aktywnych. Przeciwnie. Jak wykazano w cytowanym badaniu, regularny stretching pomaga w poprawie zakresu ruchu i w budowaniu siły mięśni.

Podobne teksty