Rozwój dziecka - 9 miesiąc

Rozwój dziecka - 9 miesiąc
Spis treści
  1. Rozwój ruchowy
  2. Rozwój procesów poznawczych
  3. Rozwój mowy
  4. Rozwój kontaktów społecznych
Złożony proces rozwoju psychomotorycznego dziecka od urodzenia do wieku młodzieńczego uwarunkowany jest działaniem różnorodnych czynników ściśle ze sobą powiązanych. Decydujący wpływ na prawidłowy rozwój dziecka mają czynniki genetyczne, wpływ środowiska, aktywność dziecka oraz czynniki wychowawcze. Oceniając aktualny rozwój psychomotoryczny dziecka należy dodatkowo znać warunki, w jakich dziecko wzrasta i stan jego zdrowia w chwili urodzenia.

Już po urodzeniu dziecka każda matka z niecierpliwością pragnie wiedzieć czy jej pociecha jest prawidłowo zbudowana i czy rozwój dziecka zarówno psychiczny jak i fizyczny przebiega w sposób prawidłowy. Rozwój każdego dziecka jest bardzo indywidualny i określenie, że dziecko nie rozwija się prawidłowo powinno być stawiane z bardzo dużą ostrożnością. Należy brać pod uwagę dynamikę rozwoju pozostałych dzieci w rodzinie czy indywidualny rozwój matki i ojca w dzieciństwie. Aby nie przeoczyć nieprawidłowości w rozwoju dziecka konieczne w pierwszym roku życia, co miesięczne badanie u lekarza pediatry.

Zdrowo wychowywane w odpowiednich warunkach niemowlę opanowuje poszczególne czynności unoszenie głowy, siadanie, chodzenie etc. w odpowiednich tygodniach życia. Ważniejsza jest kolejność zdobycia przez dziecko poszczególnych umiejętności niż czas, w którym dana cecha pojawiła się. Poniżej przedstawiamy jak powinien wyglądać prawidłowy rozwój dziecka w omawianym wieku.

Rozwój ruchowy

Dziecko w tym wieku siada samodzielnie i siedzi pewnie swobodnie a z pozycji siedzącej przechodzi do pozycji na brzuszku. Dziecko raczkuje w sposób nieskoordynowany. Trzymane pod pachami wykonuje ruchy chodzenia. Samo opierając się o pręty w łóżeczku staje. Dziecko chwyta przedmioty przy udziale kciuka i palca wskazującego (chwyt pensetowy).

Rozwój procesów poznawczych

Dziecko w tym wieku rozumie znaczenie niektórych słów i szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego. Wyrzuca z wózka , kojca, łóżka przedmity i obserwuje jak spadają.

Rozwój mowy

Dziecko gaworzy, wymawiając szereg różnych sylab. Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe początkowo nie rozumiejąc co mówi.

Rozwój kontaktów społecznych

Samodzielność zaczyna siadać na nocniku. Gaworzy w celu zwrócenia na siebię uwagi dorosłych. Bawi się z dorosłym w grę "a-ku-ku". Szuka odebranych lub schowanych przez dorosłych przedmiotów.

Źródło: Choroby wieku rozwojowego A.Papierkowski

Podobne teksty