Menu przyśpieszające myślenie

Menu przyśpieszające myślenie
Dieta zawierająca niewielkie ilości węglowodanów, co prawda pogarsza pamięć krótkotrwałą, jednak w zamian wyostrza percepcję, ułatwia koncentracje i przyspiesza procesy kojarzeniowe. Do takich wniosków doszli naukowcy z Tufts University w Medford, którzy zajmują się badaniem wpływu pożywienia na funkcjonowanie mózgu. Węglowodany, zwane również cukrami są głównym źródłem energii dla ludzkiego układu nerwowego, aby mózg mógł prawidłowo pracować potrzebny jest stały poziom glukozy we krwi. Organizm zapewnia go poprzez rozbijanie łańcuchów węglowodanowych lub produkcję z białek i aminokwasów. W sytuacji, gdy mimo osiągnięcia pełnej wydajności produkcji zaczyna brakować glukozy, dochodzi do groźnej hipoglikemii i w efekcie wyniszczania układu nerwowego. Amerykańcy naukowcy skoncentrowali się na badaniu sposobu funkcjonowania organizmu w ekstremalnej sytuacji, gdy poziom spożywanych cukrów jest minimalny, a organizm, aby zachować równowagę osiąga maksimum wydajności. W tym celu zaprosili do eksperymentu 19 kobiet i poprosili je o stosowanie przez 3 tygodnie normalnej, niskokalorycznej i zbilansowanej lub niskowęglowodanowej diety. W ustalonych odstępach czasu - przed rozpoczęciem diety i w trakcie jej trwania, uczestniczki proszono o rozwiązywanie testów badających pamięć, koncentrację i zdolności poznawcze. Wyniki jednoznacznie potwierdziły, że w pierwszych dwóch tygodniach diety niskowęglowodanowej mózg pracuje na znacznie wyższych obrotach, co bezpośrednio przekłada się na wyższą sprawność intelektualną ale i niestety słabszą pamięć krótkotrwałą.

Podobne teksty