Apteczka pierwszej pomocy - obowiązkowe wyposażenie zakładów pracy

- Co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy?
- Czego nie przechowywać w apteczce pierwszej pomocy?
- Gdzie umieścić zakładową apteczkę pierwszej pomocy?
- Apteczka pierwszej pomocy w firmie - podsumowanie
Co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy?
Dokładny skład apteczki pierwszej pomocy powinien zostać ustalony w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy, który sprawuje opiekę nad pracownikami danej firmy. Nie ma bowiem dokładnych przepisów określających pełny skład apteczki zakładowej. Wiele zależy od warunków w pracy w danej firmie i czynników, na jakie narażeni są pracownicy.
W podstawowej wersji apteczka pierwszej pomocy powinna zawierać:
- rękawiczki jednorazowe
- opatrunki jałowe
- bandaże dziane i elastyczne
- plastry (z opatrunkiem i bez opatrunku)
- chusty trójkątne
- nożyczki bez zaostrzonych końcówek
- ustniki lub maski do resuscytacji.
Dodatkowo, w zakładach pracy o dużym zapyleniu zaleca się uzupełnienie apteczki o krople do przemywania oczu (ich rodzaj należy skonsultować z lekarzem zakładowym) lub sól fizjologiczną.
W przypadku pracy fizycznej powiązanej z częstym narażeniem na stłuczenia i urazy ortopedyczne, przydatne mogą okazać się także opatrunki hydrożelowe. Z kolei dla pracowników wykonujących pracę na halach o niższej temperaturze zalecane jest dodanie do apteczki koca termicznego. W razie wypadku zabezpieczy on poszkodowanego przed nadmierną utratą ciepła aż do przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego.
Przykłady te pokazują, jak ważna jest współpraca z lekarzem medycyny pracy, który zna specyfikę stanowisk w firmie. Podczas tworzenia spisu składu apteczki weźmie on pod uwagę ewentualne narażenie na określone zagrożenia zdrowia pracowników.
Czego nie przechowywać w apteczce pierwszej pomocy?
W zakładowej apteczce nie można umieszczać:
- leków dostępnych na receptę
- tabletek przeciwbólowych
- leków na serce
- środków na ból żołądka (tabletek, kropli)
- preparatów nasennych
- ostrych narzędzi
- waty i ligniny
- produktów o niesprawdzonym terminie ważności (należy to regularnie kontrolować).
Sprawdzaniem terminów przydatności akcesoriów znajdujących się w apteczce powinny zajmować się osoby specjalnie do tego wyznaczone przez pracodawcę.
Gdzie umieścić zakładową apteczkę pierwszej pomocy?
Apteczka powinna znaleźć się w miejscu dobrze dostępnym dla każdego z pracowników. Jeżeli zakład pracy jest duży, dobrym rozwiązaniem jest kilka apteczek rozlokowanych w taki sposób, aby każdy miał jedną z nich w niedalekiej odległości. Jest to bardzo istotne, gdyż w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia ogromne znaczenie ma czas udzielenia pierwszej pomocy.
Najczęściej wybieranym, a zarazem wygodnym rozwiązaniem są apteczki umieszczane na ścianach. Ich miejsce jest dobrze widoczne i znane wszystkim pracownikom.
Do dbania o regularny przegląd tych miejsc i uzupełniania zawartości apteczek najlepiej wyznaczyć kilka osób. Ważne jest, aby mieć wśród załogi pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy.
Apteczka pierwszej pomocy w firmie - podsumowanie
Wyposażenie zakładu pracy w apteczkę to obowiązek pracodawcy zgodnie z artykułem 209 1 Kodeksu Pracy. To nie tylko wytyczne, ale przede wszystkim podniesienie bezpieczeństwa w firmie. Aby dobrze skompletować apteczkę, należy omówić jej wyposażenie z lekarzem medycyny pracy. Pozwoli to zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa, a w razie ewentualnego wypadku - stworzy realne możliwości sprawnego udzielenia pomocy.