Apteczka pierwszej pomocy - obowiązkowe wyposażenie zakładów pracy

Apteczka pierwszej pomocy - obowiązkowe wyposażenie zakładów pracy
Spis treści
  1. Co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy? 
  2. Czego nie przechowywać w apteczce pierwszej pomocy?
  3. Gdzie umieścić zakładową apteczkę pierwszej pomocy?
  4. Apteczka pierwszej pomocy w firmie - podsumowanie

Co powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy? 

Dokładny skład apteczki pierwszej pomocy powinien zostać ustalony w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy, który sprawuje opiekę nad pracownikami danej firmy. Nie ma bowiem dokładnych przepisów określających pełny skład apteczki zakładowej. Wiele zależy od warunków w pracy w danej firmie i czynników, na jakie narażeni są pracownicy. 

W podstawowej wersji apteczka pierwszej pomocy powinna zawierać:

  • rękawiczki jednorazowe
  • opatrunki jałowe
  • bandaże dziane i elastyczne
  • plastry (z opatrunkiem i bez opatrunku)
  • chusty trójkątne
  • nożyczki bez zaostrzonych końcówek
  • ustniki lub maski do resuscytacji.

Dodatkowo, w zakładach pracy o dużym zapyleniu zaleca się uzupełnienie apteczki o krople do przemywania oczu (ich rodzaj należy skonsultować z lekarzem zakładowym) lub sól fizjologiczną. 

W przypadku pracy fizycznej powiązanej z częstym narażeniem na stłuczenia i urazy ortopedyczne, przydatne mogą okazać się także opatrunki hydrożelowe. Z kolei dla pracowników wykonujących pracę na halach o niższej temperaturze zalecane jest dodanie do apteczki koca termicznego. W razie wypadku zabezpieczy on poszkodowanego przed nadmierną utratą ciepła aż do przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego. 

Przykłady te pokazują, jak ważna jest współpraca z lekarzem medycyny pracy, który zna specyfikę stanowisk w firmie. Podczas tworzenia spisu składu apteczki weźmie on pod uwagę ewentualne narażenie na określone zagrożenia zdrowia pracowników.

Czego nie przechowywać w apteczce pierwszej pomocy?

W zakładowej apteczce nie można umieszczać:

  • leków dostępnych na receptę
  • tabletek przeciwbólowych
  • leków na serce
  • środków na ból żołądka (tabletek, kropli)
  • preparatów nasennych
  • ostrych narzędzi
  • waty i ligniny
  • produktów o niesprawdzonym terminie ważności (należy to regularnie kontrolować).

Sprawdzaniem terminów przydatności akcesoriów znajdujących się w apteczce powinny zajmować się osoby specjalnie do tego wyznaczone przez pracodawcę. 

Gdzie umieścić zakładową apteczkę pierwszej pomocy?

Apteczka powinna znaleźć się w miejscu dobrze dostępnym dla każdego z pracowników. Jeżeli zakład pracy jest duży, dobrym rozwiązaniem jest kilka apteczek rozlokowanych w taki sposób, aby każdy miał jedną z nich w niedalekiej odległości. Jest to bardzo istotne, gdyż w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia ogromne znaczenie ma czas udzielenia pierwszej pomocy. 

Najczęściej wybieranym, a zarazem wygodnym rozwiązaniem są apteczki umieszczane na ścianach. Ich miejsce jest dobrze widoczne i znane wszystkim pracownikom. 

Do dbania o regularny przegląd tych miejsc i uzupełniania zawartości apteczek najlepiej wyznaczyć kilka osób. Ważne jest, aby mieć wśród załogi pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy. 

Apteczka pierwszej pomocy w firmie - podsumowanie

Wyposażenie zakładu pracy w apteczkę to obowiązek pracodawcy zgodnie z artykułem 209 1 Kodeksu Pracy. To nie tylko wytyczne, ale przede wszystkim podniesienie bezpieczeństwa w firmie. Aby dobrze skompletować apteczkę, należy omówić jej wyposażenie z lekarzem medycyny pracy. Pozwoli to zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa, a w razie ewentualnego wypadku - stworzy realne możliwości sprawnego udzielenia pomocy.

Ocena artykułu

5
 
(0)
4
 
(0)
3
 
(0)
2
 
(0)
1
 
(0)
Ocena
Ocenianie... . .
Dziękujemy za ocenę!
0 z 0 głosów

0%czytelników oceniło artykuł na 4 i 5 gwiazdek.

    Podobne teksty