Bezsenność

Bezsenność
Spis treści
  1. Przyczyny bezsenności
  2. Zapobieganie bezsenności

Spędzamy aż 1/3 trzecią naszego życia śpiąc. Jako niemowlęta potrzebujemy 16 godzin snu, jako dorośli śpimy przeciętnie 7-8 godzin na dobę. Chociaż do końca nie wiadomo jak długo człowiek może wytrzymać bez snu, to wiadomo jednak, że zwierzęta umierają po 4-12 dniach bezsenności, a człowiek już po 2 dniach bez snu jest zmęczony, rozdrażniony, nie może skupić uwagi, wolniej reaguje na bodźce, miewa halucynacje oraz traci inicjatywę i zdolność do pracy. Nie powinniśmy się niepokoić, jeżeli śpimy w nocy tylko 5-6 godzin tak długo, jak długo czujemy się wypoczęci w ciągu dnia. Nieprzespana noc od czasu do czasu też nie zagraża naszemu zdrowi, zaległości łatwo nadrobimy następnej nocy. Trudności z zaśnięciem lub zaburzenia snu (szczególnie te związane z naszym stanem emocjonalnym, a więc strachem, smutkiem czy niepokojem) zdarzają się dość powszechnie i nie powinny wzbudzać obaw. Jednak dłuższe okresy niedosypiania lub regularnego przerywania snu mogą wywierać negatywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne. Taki stan określany jest bezsennością. Jeśli cierpisz na bezsenność przede wszystkim powinieneś przeanalizować swój tryb życia, nawyki i stan emocjonalny - być może to właśnie one są przyczyną zaburzeń snu. Bezsenność może też być objawem różnych stanów chorobowych.

Przyczyny bezsenności

  1. Bezsenność spowodowana pokarmami i napojami - kofeina zawarta w kawie, herbacie i wielu napojach gazowanych pobudza centralny układ nerwowy ożywiając organizm. Alkohol, nawet w niewielkich ilościach wypity przed pójściem spać pomoże co prawda w zaśnięciu, ale spowoduje, że obudzimy się w środku nocy, bowiem zakłóca on cykl snu. Obfite posiłki o dużej zawartości tłuszczów i węglowodanów spożywane późno w nocy pobudzają przemianę materii i sprawiają, że mamy kłopoty z zaśnięciem.
    - co robić ?- unikać tego rodzaju napojów przed położeniem się do łóżka i nie wypić więcej niż 5 szklanek tych napojów w ciągu dnia (w zamian pić więcej soków owocowych i warzywnych), ostatni posiłek jadać na 4 godziny przed położeniem się spać, unikać alkoholu przed snem.

  2. Przyjmowanie leków - leki odchudzające, antydepresyjne, uspokajające, niektóre leki psychotropowe (np. stosowane w leczeniu schizofrenii), przeciwastmatyczne i moczopędne mogą zaburzać sen
    - co robić ? - zapoznać się z ulotką o efektach ubocznych działania leków - jeżeli takowe występują stosować rady dotyczące zmagań z bezsennością

  3. Ból - dolegliwości bólowe występujące w chorobie reumatycznej, po urazach, zabiegach stomatologicznych i chirurgicznych, w infekcjach (np. dróg moczowych czy gardła), bóle pleców różnego pochodzenia, w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy powodują trudności z zaśnięciem i niejednokrotnie sprawiają, że budzimy się w środku nocy.
    - co robić ? - zastosować pod kontrolą lekarza środek przeciwbólowy

  4. Przerost prostaty - powiększenie gruczołu krokowego u mężczyzn sprawia, że uciska on na pęcherz wywołując uczucie konieczności oddania moczu, które może wybrudzić ze snu kilka razy w ciągu nocy
    - co robić ? - udać się do lekarza urologa, który podejmie dalsze decyzje (w przypadkach zaawansowanych wskazana jest interwencja chirurgiczna)

  5. Zaburzenia funkcjonowania tarczycy - nieleczona nadczynność tarczycy wywołuje stany podrażnienia, napięcia i bezsenność. Podobne objawy mogą wystąpić w przypadku leczenia farmakologicznego niedoczynności tarczycy.
    - co robić ? - zgłosić się do lekarza endokrynologa

  6. Depresja - bezsenność jest najczęstszym objawem tego schorzenia - występują kłopoty z zaśnięciem, a częściej bardzo wczesne wzbudzanie się ze snu
    - co robić ? - jeśli zawiodą “domowe sposoby”, zgłoś ten problem prowadzącemu lekarzowi

  7. Łagodna bezsenność ciężarnych - ruchy płodu, bóle pleców, częstsze oddawanie moczu, wreszcie stany niepokoju mogą zaburzać sen w ciąży
    - co robić ? - pospaceruj po mieszkaniu, zajmij się czymś nieskomplikowanym, poczytaj, ogranicz ilość płynów wypijanych wieczorem - jeśli to nie pomaga zgłoś problem swojemu ginekologowi

  8. Łagodna bezsenność starcza - z wiekiem, a szczególnie po 60-tym roku życia znacznie maleje zapotrzebowanie na sen
    - co robić ? - znajdź dla siebie nowe zajęcie wypełniające wolny czas, jeśli jednak brak snu powoduje zmęczenie zasięgnij porady lekarza.

Zapobieganie bezsenności

  • prowadź aktywny tryb życia, postaraj się o trochę ruchu, spacer na powietrzu, zrezygnuj z wylegiwania na kanapie i poobiednich drzemek
  • wstawaj i kładź się do łóżka o tej samej porze, spożywaj regularnie posiłki
  • w łóżku - nie jedz, nie oglądaj telewizji, nie czytaj, nie rozmawiaj przez telefon i nie kłóć się z partnerem
  • zadbaj o wygodne łóżko, odpowiednią temperaturę (16-18 stopnie) i wilgotność w sypialni, luźną bieliznę nocną, odpowiednie zaciemnienie i wyciszenie
  • weź ciepłą kąpiel odprężającą, ale 4-5 godzin przed spaniem (ciało musi mieć czas na obniżenie temperatury - dopiero wtedy odczuwamy senność).

Zaklad Patomorfologii Szpitala Wolskiego w Warszawie

Podobne teksty