Żywienie a zdrowie zębów i przyzębia

Żywienie a zdrowie zębów i przyzębia

Na profilaktykę stomatologiczna składają się nie tylko podstawowe nawyki higieniczne ale również konieczność przestrzegania zaleceń dietetycznych, dotyczących spożywania m.in. węglowodanów oraz produktów dostarczających składników mineralnych i witamin.

Składniki pokarmowe powinny być  spożywane w odpowiednich ilościach i proporcjach w zależności od wieku, stanu zdrowia i rodzaju pracy osoby, i dopiero długotrwałe nieprawidłowe odżywianie może wpływać w negatywny sposób na choroby jamy ustnej i stan uzębienia. Prawidłowe odżywianie wpływa na prawidłowe kształtowanie się mocnych, wartościowych zębów i tkanek przyzębia a zaleganie na zębach stwarza dogodne warunki do wytwarzania kwasów przez bakterie i demineralizacji szkliwa.
Zmniejszenie spożycia cukru oraz tłuszczów powoduje mniejsze  występowanie próchnicy zębów oraz korzystnie wpływa na stan przyzębia.

Już od najmłodszych lat dzieciom należy dostarczać diety  bogatej w składniki mineralne, takie jak wapń i fosfor oraz witaminy (m.in. A, E, C, B, D) wpływającej na prawidłowe kształtowanie się zębów i tkanek przyzębia a ograniczenie spożycia węglowodanów oraz odpowiednia częstość i jakość spożywanych posiłków przyczynia się do zmniejszenia częstości występowania próchnicy zębów. Systematyczne spożycie mleka również  korzystnie wpływa na stan uzębienia dzieci zmniejszając ryzyko próchnicy.

U dzieci w wieku  przedszkolnym i szkolnym należy tak przygotowywać posiłki, aby zawierały one zalecane składniki pokarmowe i aby spożywane były co najmniej 5 razy w ciągu doby. W żywieniu dzieci należy szczególnie uwzględnić mleko, sery, twarogi, chude mięso, ryby, jaja, świeże warzywa i owoce.

W celu zmniejszenia intensywności próchnicy należy u dzieci oraz osób dorosłych ograniczyć dojadanie między posiłkami zwłaszcza słodyczy, oraz zwiększyć spożycie owoców.

Podobne teksty