Zdrowie i uroda zamknięte w kompleksie witamin

Zdrowie i uroda zamknięte w kompleksie witamin
Spis treści
  1. Długie i piękne włosy
  2. A co dla skóry?
  3. Podnoszą odporność, wzmacniają organizm
  4. Gdzie znaleźć witaminy?

Szara cera, kruche paznokcie, obniżony nastrój, problemy z koncentracją i ciągłe przemęczenie – przyczyną tych objawów może być brak witamin. Awitaminoza może dopaść nas także latem. Czy wiesz jak przed nią się bronić?

To niesamowite, że tak ważne dla organizmu substancje jak witaminy zostały odkryte przez naukę zaledwie wiek temu. Mimo to wiemy już dziś, jakie znaczenie mają one dla zdrowia człowieka i czym skutkują niedobory tych związków. Poznaj, które z nich są zbawienne dla cery i włosów, a które mają korzystny wpływ na kondycję organizmu (http://www.vigorup.pl/kompleksowa-rola-witamin.html).

Długie i piękne włosy

Włosy się łamią, są suche, zniszczone, brak im blasku i życia? Stosujesz maseczki i balsamy, ale problem wcale nie znika? Prawdopodobnie należy go likwidować od środka. Niektóre witaminy, jak A, C i E, nie bez powodu są nazywane strażnikami zdrowia włosów. To silne antyoksydanty, które eliminują wolne rodniki tlenowe – substancje niszczące komórki organizmu i zaburzające procesy wzrostu i regeneracji włosów. Każda z tych witamin ma też własny dobroczynny wkład w kondycję i zdrowie włosów. Witamina A poprawia skład chemiczny wytwarzanych przez gruczoły łojowe lipidów, mających za zadanie nawilżać włosy i chronić je przed szkodliwym promieniowaniem UV. Witamina A chroni też skóry głowy, zapobiegając łupieżowi i wypadaniu włosów. Z kolei, witamina C bierze udział w produkcji białek keratynowych, będących budulcem łodygi włosa. A jej brak skutkuje rozdwajaniem się końcówek. Jeśli chcesz przyspieszyć wzrost włosów, sięgnij po witaminę E, bo to właśnie ona odpowiada za podział komórek macierzy, a do tego poprawia nawilżenie i dodaje włosom blasku.

A co dla skóry?

Kompleksy witamin A, C i E mają też unikalny wpływ na kondycję cery. Gdy organizmowi brakuje witaminy A, pojawiają się przesuszenia na twarzy, a na piętach i łokciach – zgrubienia i zrogowacenia. Innym objawem niedoboru tego związku są kruche paznokcie. Gładką cerę bez przebarwień zapewnia witamina C. Gdy jej brakuje, na twarzy mogą wystąpić „pajączki”, a na nogach popękane naczynka, dające efekt siniaków. Jeśli chcesz dłużej cieszyć się młodą skóra bez zmarszczek, zadbaj o to, by w diecie nie zabrakło produktów bogatych w witaminę E. Ten związek w sposób naturalny nawilża i wygładza cerę, a także przyspiesza proces regeneracji naskórka. Nie bez znaczenia dla urody jest także kompleks witamin B, głównie B1, B2 i B6. Pierwsza reguluje produkcję sebum, więc jej niedobór sprawia, że skóra staje się przetłuszczona, a na powierzchni pojawiają się liczne wypryski ropne. Brak witaminy B2 objawia się popękanymi kącikami ust, a witaminy B6 – trądzikiem i łojotokiem.

Podnoszą odporność, wzmacniają organizm

Dostarczanie organizmowi kompleksu witamin pomaga także usprawnić funkcjonowanie ważnych organów wewnętrznych i uchronić się przed różnymi chorobami. Dla przykładu, witamina A jest niezbędna w leczeniu schorzeń oczu. Wpływa także na pracę tarczycy i wzmacnia błony śluzowe gardła, nosa i płuc, chroniąc je przed infekcjami. Dobrą odporność przed przeziębieniem i grypą zapewnia również witamina C. Oprócz tego ma ona działanie bakteriobójcze, chroni serce i detoksykuje organizm. Swój udział w funkcjach prozdrowotnych ma także kompleks witamin B: grają one czynną rolę w produkcji czerwonych krwinek, przeciwciał i hormonów, dbają o prawidłowe funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, przyspieszają gojenie się ran i uśmierzają ból. Jest jeszcze mało znana witamina K, grupa związków, z których każdy jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, bo odpowiadają za krzepnięcie krwi, a pośrednio uczestniczą także w tworzeniu tkanki kostnej i utrzymaniu odpowiedniego poziomu mineralizacji kości.

Gdzie znaleźć witaminy?

Źródłem niezbędnych witamin jest przede wszystkim zróżnicowana i dobrze zbilansowana dieta. Aby dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych dla zdrowego funkcjonowania minerałów i witamin, warto dobierać pokarmy w taki sposób, by zawierały one składniki ze wszystkich grup żywieniowych: białek, tłuszczy, węglowodanów, warzyw i owoców. Pod uwagę należy wziąć także to, że poszczególne składniki diety są bogate w inne witaminy. Witaminę A można znaleźć w marchwi, zielonych warzywach, jajach, mleku i wątróbce. Witaminę C zawiera natka pietruszki, czarna porzeczka, kiszona kapusta. Pełnoziarniste pieczywo, masło, orzechy i słonecznik są źródłem witaminy E. Kompleks witamin B zawierają takie produkty, jak: mięso, tłuste ryby, jaja, mleko i warzywa strączkowe. Jeśli jednak mimo zbilansowanej diety odczuwasz skutki niedoboru, to rozważ przyjmowanie preparatów zawierających kompleksy witamin. Dla własnego zdrowia i urody!

 

Podobne teksty