Wytyczne żywieniowe narodowego programu profilaktyki cholesterolowej

Wytyczne żywieniowe narodowego programu profilaktyki cholesterolowej

1. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów

Codziennie jedz co najmniej pięć porcji produktów zbożowych  w których zawarta skrobia dostarcza energii mięśniom, a błonnik reguluje pracę jelit. Cztery porcje warzyw i trzy owoców zaopatrz Twój organizm w wystarczające ilości witamin i składników mineralnych, a także błonnika. Dwie szklanki mleka dziennie, z których jedną można zastąpić serem zapewniają odpowiednia ilość wapnia, a także dużo białka. Pozostałą ilość potrzebnego białka dostarczy jedna porcja ryby, drobiu, grochu, fasoli lub mięsa Unikaj alkoholu. Ograniczaj słodycze, podroby, jaja i tłuszcze zwierzęce. Zalecane są oleje roślinne i miękkie margaryny.

2.  Unikaj nadwagi i otyłości.

Utrzymanie masy ciała w pożądanych granicach jest nieodzownym warunkiem profilaktyki chorób wywoływanych przez miażdżycę poprzez zrównoważenie ilości spożywanego pożywienia z aktywności fizycznej. Osoby otyłe powinny ograniczyć spożycie produktów wysokokalorycznych (tłuszcze, słodycze i alkohol) jednocześnie zwiększając aktywność fizyczną.

3. Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii w twoim żywieniu

Należy co najmniej 6 razy dziennie spożywać produkty zbożowe zawierające węglowodany złożone dostarczające energii dla pracy mięsni oraz błonnik niezbędny do prawidłowej pracy jelit i zapewniający uczucie sytości.

4.  Spożywaj codziennie co najmniej 2 duże szklanki mleka

Spożywanie mleka dostarcza organizmowi wapnia, fosforu,  wysokowartościowego białka i ryboflawiny. Mleko i produkty mleczne bez tłuszczu lub o zmniejszonej zawartości tłuszczu dostarczają co najmniej tyle samo wapnia i białka, co nabiał z pełnotłustego mleka, przy czym zawierają mało tłuszczów nasyconych lub wcale.  Zamiast mleka, można  spożywać jogurt, kefir i częściowo sery.

5. Spożywaj z umiarem mięso i jego zamienniki. wybieraj codziennie inny produkt z tej grupy

Należy spożywać chude mięso jagnięcie, drób, chude mięso wieprzowe (środkowa część szynki, kotlety z chudego środkowego schabu i polędwiczki) i wołowe (polędwica, stek z udźca, pieczona ligawa, pręga). Nie trzeba ograniczać  spożycia czerwonego mięsa lub jego eliminacji z diety, gdyż mięso to jest b bogate w białko i zawiera bardzo dobrze przyswajalne żelazo (Fe++) oraz jest dobrym źródłem cynku i witaminy B12. Należy spożywać 2-3 razy w tygodniu głównie tłustych ryby morskie, które mają znaczenie w profilaktyce choroby niedokrwienne serca.

6. Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców

Warzywa i owoce stanowią główne źródło witamin C, E, A i innych, beta-karotenu, błonnika i niektórych minerałów, oraz zapewniają dzienne zapotrzebowanie na te składniki. Witaminom zawartym w warzywach i owocach przypisuje się dziabanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe.

7.  Ograniczaj spożycie tłuszczów w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających cholesterol
Ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych i produktów obfitujących w cholesterol jest nieodzownym warunkiem profilaktyki zawału serca. Produkty z dużą zawartością cholesterolu  (przede wszystkim podroby i jaja) również podnoszą stężenie cholesterolu podczas gdy oleje roślinne nie wykazuj takiego działania. Należy ograniczyć spożycie tłustego mięsa, tłustych wędlinach, ciastek, czekolady, kremów, lodów i "chipsów", masła i smalcu.

8.  Unikaj cukru i słodyczy

Cukier nie dostarcza żadnych niezbędnych składników odżywczych, a jako bogate źródło energii wypiera z żywienia produkty zawierające te składniki. Ponadto fruktoza zawarta w cukrze podnosi stężenie trójglicerydów w surowicy, co jest szczególnie wyraźne u pacjentów z hipertriglicerydemią. Zmniejszenie spożycia cukru pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała.

9.  Ograniczaj spożycie soli

Ograniczenie spożycia soli zmniejsza zagrożenie nadciśnieniem tętniczym. Należy  zrezygnować z dosalania potraw przed spożyciem i ograniczać dodawanie soli w czasie gotowania a także pamiętać, że dużo soli znajduje się w wędlinach.

10. Unikaj alkoholu
Alkohol jest bogatym źródłem energii, nie zawiera żadnych niezbędnych składników pokarmowych, a u osób z podwyższonym stężeniem trójglicerydów sprzyja dalszemu wzrostowi i podwyższa ciśnienie tętnicze.

Źródło: Narodowy Program Profilaktyki Cholesterolowej

Podobne teksty