Witamina H

Witamina H
Spis treści
  1. Niedobór witamy H
  2. Nadmiar witamy H
  3. Źródła witaminy H
  4. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

Inne nazwy: biotyna, koenzym R.

Witamina H należy do witamin z grupy witamin B, a więc rozpuszczalna w wodzie. Witamina ta pełni rolę przenośnika dwutlenku węgla w różnych procesach przemiany materii. Wytwarzana jest przez bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Bierze udział w metabolizmie białek i tłuszczów, uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych, jak też przy wchłanianiu witaminy C. Współdziała w przemianie aminokwasów i cukrów jak również uczestniczy z witaminą K w syntezie protrombiny białka odpowiedzialnego za prawidłowe krzepnięcie krwi. Wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów, zapobiega siwieniu włosów oraz łysieniu. Biotyna jest bardzo odporna na ogrzewanie oraz na działanie kwasów i zasad, stąd obróbka kulinarna ma nieznaczny wpływ na zawartość tej witaminy. Związki utleniające inaktywują biotynę.

Niedobór witamy H

Niedobór witaminy H może powodować:

  • bóle mięśniowe,
  • osłabienie i apatia.
  • łysienie
  • łuszczycowe zmiany skóry na dłoniach, nogach i ramionach
  • wysuszenie i przebarwienia skóry oraz błon śluzowych
  • wypryski skórne
  • pogorszenie metabolizmu tłuszczów
  • podwyższenie poziomu cholesterolu i barwników żółciowych we krwi
  • depresja.

Nadmiar witamy H

Do tej pory nie określono toksycznego wpływu biotyny na organizm ludzki.

Źródła witaminy H

Biotynę znaleziono prawie we wszystkich tkankach roślin i zwierząt, przy czym w większych ilościach w młodszych lub szybko rosnących niż w dojrzałych. Biotyna znajduje się głównie w mleku, w warzywach, w mięsie, żółtkach jaj, mące sojowej, nie łuskanym ryżu. Źródłem biotyny są owoce, orzechy, kalafior. Dość dużo biotyny znajduje się w drożdżach, wątrobie, nerkach, trzustce i nadnerczach. W surowym jajku znajduje się awidyna, która wiąże trwale biotynę i uniemożliwia jej wykorzystanie, jednak podczas gotowania jaja następuje denaturacja awidyny dzięki czemu biotyna staje się w pełni przyswajalna przez nasz organizm.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E

Witamina H (Biotyna) należy do witamin, które podobnie jak kwas pantotenowy nie są umieszczane w normach żywieniowych. Dziennie potrzebujemy jej zaledwie 30 mcg.

Podobne teksty