Więcej soków i surówek, mniej narzekania na brak czasu

Więcej soków i surówek, mniej narzekania na brak czasu
Wielka Brytania niemal oszalała na punkcie warzyw, owoców i soków. Podobnie jest w wielu krajach naszego kontynentu. Na szczęście również w Polsce coraz lepiej orientujemy się, że warto włączyć do swojej diety warzywa i owoce. Codzienną porcję witamin zapewniamy sobie również pijąc soki, które też chętnie podajemy dzieciom. Dzięki tym efektom wiemy, że warto kontynuować takie działania jak kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, której znajomość zadeklarowało aż 41% pytanych Polek!

Badania przeprowadzone przez IQS & QUANT Group na ogólnopolskiej próbie 300 kobiet w wieku 25 – 49 lat posiadających dzieci w wieku 3 - 13 lat, po kilku tygodniach intensywnych działań edukacyjnych prowadzonych przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS), wskazują na wzrost świadomości Polek w kwestii konieczności spożywania warzyw i owoców oraz picia soków. Znajomość kampanii „promującej spożywanie owoców, warzyw lub soku” deklaruje 41% badanych kobiet, podczas gdy w podobnym badaniu przeprowadzonym w grudniu 2008 było to zaledwie 27%.  .

Kampania „5 porcji warzyw owoców lub soku” współfinansowana ze środków Unii Europejskiej prowadzona jest w Polce od kilku miesięcy. Ma na celu informowanie społeczeństwa o tym jak ważne dla naszego zdrowia jest spożywanie właśnie 5 porcji warzyw owoców oraz soków dziennie, co oznacza pojęcie „porcja” oraz że porcją może być również sok. Podobne kampanie z dużym powodzeniem prowadzone są w wielu krajach Europy.

Pozytywny aspekt kampanii to również stopniowe wprowadzanie zdobytej wiedzy w życie. Postrzegane przez matki korzyści ze spożywania owoców, warzyw i soków to przede wszystkim zawarte w nich witaminy i szeroko pojęte zdrowie. Nie bez powodu – główne hasło kampanii brzmi „Niech witaminy będą z Tobą”.

Do sukcesów kampanii zaliczyć można wzrost świadomości matek w kwestii możliwości zastępowania surowych warzyw i owoców, gdy nie mamy ich pod ręką. Nastąpił wyraźny wzrost spożywania soku przez dzieci w porównaniu z pomiarem z grudnia 2008: z 19% na 30%.  W deklaracjach matek występuje również tendencja do zastępowania owoców i warzyw sokiem (wzrost z 64 do 69%). Bez wątpienia coraz częściej zdajemy sobie sprawę z wygody takiej formy, jaką dają nam właśnie soki. Doskonale pokazuje to przykład matek dających je dzieciom do szkoły jako formę owocu – ich liczba wzrosła (z 7% do 15%).

Aż 30% matek podaje dzieciom sok jako najlepszą formę spożycia owocu i jest to deklarowana, druga najpowszechniejsza postać spożycia owoców. Oprócz wzrostu spożycia soku, w badanej próbie zaobserwowany został, zarówno wśród matek jak i dzieci, wzrost częstości jadania sałatek warzywnych wiosną w porównaniu z pomiarem zimowym. Z 33 na 43 %.  Nie bez znaczenia zapewne jest w tym przypadku sezonowość, a także upodobanie Polaków do spożywania w okresie zimowym potraw bardziej treściwych, wiosną zaś przechodzenia na lżejsze i bardziej urozmaicone diety.

Jako ciekawostkę można przytoczyć jeszcze wynik badania dotyczącego powodów, z jakich ciągle spożywamy za małą ilość produktów warzywno-owocowych. Zmniejszyła się liczba osób, które usprawiedliwiają niejedzenie warzyw i owoców brakiem czasu – z 26% w grudniu na 17% w kwietniu. Czyżby Polacy przekonali się, że spożywanie warzyw i owoców nie wymaga czasu; wręcz przeciwnie – można wykorzystywać je do szybkiego przygotowania dań? Mamy nadzieję, że ta świadomość będzie wzrastać w kolejnych miesiącach prowadzonej kampanii.

Podobne teksty