Starość- fakty i mity

Starość- fakty i mity
Spis treści
  1. Zapominanie
  2. Demencja
  3. Nietrzymanie moczu
  4. Spadek aktywności fizycznej
  5. Utrata mięśni i kości

Zapominanie

Nie do końca jest to prawdą. Fakt, że w miarę upływu czasu dochodzi do zaburzeń w szybkości w przekazywaniu impulsów nerwowych w mózgu. Może to mieć wpływ na pogorszenie pamięci krótkoterminowej, świeżej. Jednakże tzw. pamięć długoterminowa nie podlega tym niekorzystnym wpływom. Każdy z nas zauważył w czasie rozmowy ze starszą osobą, że słabiej pamięta fakty sprzed kilkunastu dni natomiast potrafi recytować wiersze, których nauczył się jeszcze w szkole podstawowej. Znacząca utrata pamięci możliwa jest w przebiegu wielu chorób np. w chorobie Alzheimera, czy demencji pochodzenia naczyniowego.

W większości przypadków, zapominalskość niewielkiego stopnia jest normalna i nie powinna być przedmiotem zmartwienia. Jest wiele sposobów na radzenie sobie z ubytkami pamięci krótkotrwałej. Pomocne może być robienie notatek, albo używanie kalendarzy / pamiętników.

Demencja

Zmiany w zachowaniu czy w osobowości są często pierwszym objawem rozpoczynającej się choroby demenecyjnej, takiej jak choroba Alzheimera. Przy braku chorób, nasza podstawowa osobowość pozostaje niezmienna przez całe życie.

Nietrzymanie moczu

Zdecydowanie nie! Większość seniorów nie cierpi na nietrzymanie moczu. A Ci, którzy cierpią z tego powodu, powinni udać się do lekarza, w przypadku kobiet może to być ginekolog, w przypadku mężczyzn - urolog. Wizyta u specjalisty z reguły pozwala na rozpoznanie przyczyny nietrzymania moczu oraz na wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Spadek aktywności fizycznej

Każdy z nas powinien niezależnie od wieku starać się aktywnie spędzać wolny czas. W przypadku seniorów to stwierdzenie jest jak najbardziej aktualne. W wielu niezależnych badaniach wykazano, że aktywność fizyczna pozwala ustrzec się wielu chorób związanych z brakiem ruchu. Odpowiednia dawka ruchu w starszym wieku jest wpływa korzystnie na cały organizm. Jeżeli starsza osoba choruje na jakąś chorobę to nie oznacza to, że musi leżeć w łóżku i nie stosować żadnych ćwiczeń. Wprost przeciwnie w takiej sytuacji taka osoba powinna uzyskać od swojego lekarza informację o programie ćwiczeń najodpowiedniejszych do wieku i rodzaju choroby.

Utrata mięśni i kości

Dieta mieszkańców wielu krajów uprzemysłowionych jest zwykle uboga w wapń. Ten fakt w połączeniu z siedzącym trybem życia oraz spadkiem estrogenu u kobiet po menopauzie, przyczynia się do utraty masy kostnej. Można ten proces zahamować, albo wręcz odwrócić poprzez w przypadku kobiet stosując hormonalną terapię zastępczą, a także poprzez stosowanie odpowiedniej diety a przede wszystkim poprzez stosowanie odpowiedniego programu ćwiczeń.

Podobne teksty