Śródziemnomorski warzywny minimalizm - zdrowie i smak dla rodziny

Śródziemnomorski warzywny minimalizm - zdrowie i smak dla rodziny
Spis treści
  1. Cukinia - zdrowa baza dla kulinarnych eksperymentów
  2. Przepis na cukinię w cieście
  3. Pomidory - niezastąpione w kuchni śródziemnomorskiej
  4. Faszerowane warzywa po prowansalsku

Kuchnia śródziemnomorska zachwyca jakością i bezpretensjonalnością. Jest przykładem prawdziwego kulinarnego kunsztu w najbardziej zdrowym wydaniu. Nieskomplikowana w przygotowaniu, przyjemna w smaku, lekka w trawieniu. Kuchnia dla minimalistów, którzy cenią sobie wspaniały smak i czas, którego szkoda tracić na przygotowywanie wieloskładnikowych posiłków.

Tego czasu mają zwykle mało rodzice, dlatego tak chętnie kuchnia śródziemnomorska gości w domach i zyskała swoich sympatyków również w Polsce. W jej bogatym menu prym wiodą zdrowe warzywa, które dodaje się właściwe  prawie do wszystkiego. Oto kilka propozycji na to, jak stworzyć w swoim domu kuchnię rodem z południa Europy całkiem mały wysiłkiem.

Zobacz warzywa dostępne w Makro: https://www.makro.pl/swiat-produktow/warzywa-w-makro

Cukinia - zdrowa baza dla kulinarnych eksperymentów

Cukinia wprawdzie pochodzi z Włoch, ale na stałe zagościła także na stołach innych krajów europejskich. Jej nazwa, która pochodzi od włoskiego słowa zucchina, znaczy ni mniej ni więcej tylko – „ mała dynia”. Cukinia zawiera cenne składniki odżywcze. Wśród nich jest wiele minerałów, z wapniem i potasem na czele. To również źródło witamin, głównie witaminy B1, B2, C czy PP. Jest w niej karoten, który mylnie przypisywany jest tylko marchewkom. Jednak podstawowym składnikiem cukinii jest z woda. To warzywo niskokaloryczne, choć jednocześnie bardzo odżywcze. Dobrze sprawdza się w dietach mam w pierwszych miesiącach po porodzie, które chcą szybko wrócić do dawnej formy. Bardzo dobrze odkwasza organizm, wspomaga leczenie nadkwaśności i likwiduje występowanie zgagi.

 

Cukinia nadaje się do pieczenia, smażenia i duszenia. Można ją gotować samą lub z innymi warzywami, np. z papryką na popularne leczo. Dobrze komponuje się z innymi warzywami marynowanymi i konserwowanymi, bo jej neutralny smak pasuje jako baza do bardziej wyrazistych smaków i konsystencji. Od niedawna coraz bardziej mówi się o tym, że można spożywać również jej kwiaty. Są one tak samo bogate w składniki odżywcze, jak owoce. Kwiaty cukinii stanowią oryginalny dodatek do sałatek, pięknie kompując się kolorystycznie, jako żółty akcent.

Przepis na cukinię w cieście

Cukinie dosyć często podaje się jako faszerowane lub duszone.  Jednym z prostszych przepisów na danie z tego wartościowego warzywa jest cukinia w cieście.

Na porcję dla czterech osób potrzebne będą - 4 młode cukinie, 1-2 ząbki czosnku, pęczek bazylii, 250 gram koziego sera, 1 szklanka mąki, półtorej szklanki mleka, pół szklanki oliwy, 3 jaja oraz sól, pieprz i cukier do smaku.

Cukinię trzeba dokładnie umyć pod bieżącą wodą, a następnie pokroić w skośne plastry. Bazylię zmiksować z oliwą, dodać mleko, jaja, mąkę oraz pokruszony kozi ser. Doprawić ciasto pieprzem i cukrem. W cieście maczać plastry cukinii i smażyć na suchej teflonowej patelni lub piec na blasze w piekarniku. Podawać najlepiej z majonezowo-paprykowym dipem.

Pomidory - niezastąpione w kuchni śródziemnomorskiej

Pomidory  odgrywają fundamentalną rolę w kuchni śródziemnomorskiej. Nie sposób wyobrazić sobie zwłaszcza kuchni włoskiej bez tego ważnego składnika. Jak cudownie prostym daniem są pomidory w plastrach przekładane mozarellą, posypane bazylią i polane oliwą - wie niejeden z nas. Pomidory stanowi podstawę wielu sosów w daniach przyrządzanych na bazie makaronu. Pomidorowy sos jest nieodzownym składnikiem pizzy.  

Jest 4 tysiące odmian pomidorów na całym świecie, których wspólną cechą jest niekłopotliwa hodowla, umiarkowana odporność na wahania warunków atmosferycznych podczas uprawy na otwartej przestrzeni, przy zróżnicowanym nasłonecznieniu.


Pomidory mają w zdecydowanej większości kolor czerwony. Istnieją też jednak odmiany czarne, fioletowe, brązowe, a także zielone – czego nie należy utożsamiać z niedojrzałością. Są też żółte, pomarańczowe oraz różowe.

Warto zapamiętać ciekawostkę, że dla uniknięcia wyciekania soczystego miąższu wraz z pestkami z plasterków, pomidory powinno się kroić tak, aby szypułka skierowana była w bok.

Faszerowane warzywa po prowansalsku

Dla zaspokojenia apetytu czterech osób trzeba przygotować – pół kilograma wieprzowiny z łopatki, 4 okazałe pomidory np. bawole serca, 2 cukinie, 2 cebule, 1 szklanka żółtego sera, pół bagietki francuskiej, połowa szklanki oliwy, 3 ząbki czosnku, 1 łyżka ziół prowansalskich oraz sól i pieprz do smaku.

Z pomidorów należy ściąć wierzchołki, wydrążyć i środki wyrzucić. Cukinię przekroić wzdłuż, usunąć nasiona. Cebulę przekroić w poprzek, wyjąć środkowe warstwy, zostawiając trzy zewnętrzne liście. Środki cebul posiekać i dodać do zmielonego mięsa, doprawić ziołami prowansalskimi. Czosnek rozetrzeć z solą. Bagietkę obrać ze skórki, pokruszyć i obsmażyć na oliwie. Mięso, czosnek i bagietkę wymieszać na jednolitą masę, doprawić na końcu pieprzem. Warzywa wypełnić farszem i ułożyć w wysmarowanej oliwą formie. Piec w 140° przez 40 minut. Tuż po wyjęciu posypać tartym żółtym serem. Cukinia, cebula i pomidory – tak minimalistycznie, a jak wybornie!

Podobne teksty