Słońce nie wystarczy

Słońce nie wystarczy
Podstawowa rola witaminy D w organizmie polega na pobudzaniu wchłaniania wapnia
i fosforu, co korzystnie wpływa na prawidłową budowę i mineralizację kości. Tuż po urodzeniu kości są miękkie i podatne na deformacje. Dlatego też prawidłowy metabolizm ww. składników jest szczególnie ważny u niemowląt, u których dopiero kształtuje się układ kostny. Niedobór witaminy D może prowadzić do krzywicy i innych zaburzeń mineralizacji tkanki kostnej.

Naturalnym źródłem witaminy D dla człowieka jest synteza skórna. Systematyczne nasłonecznianie, nawet niekoniecznie opalanie, powinno dostarczać odpowiednich dawek witaminy D pokrywających dziennie zapotrzebowanie organizmu na ten składnik. Warto jednak zauważyć, że stosowanie filtrów UV obecnych w kosmetykach do pielęgnacji twarzy i ciała, blokuje syntezę witaminy D. Mitem jest stwierdzenie, że latem ze względu na przebywanie na słońcu nie powinno się stosować witaminy D.

Dotyczy to szczególnie dzieci, których nie powinno się wystawiać na bezpośrednie działanie słońca i w przypadku których, stosuje się zazwyczaj wysokie filtry ochronne. Należy być świadomym, że już przy zastosowaniu filtrów SPF powyżej wartości 8 proces syntezy witaminy D jest zablokowany aż w 99%. Przy wysokich filtrach (np. blokerach) często stosowanych u najmniejszych dzieci, nie ma
w ogóle mowy o syntezie witaminy D w skórze.

Każde niemowlę karmione piersią powinno otrzymywać dzienną dawkę witaminy D zgodną z zaleceniami ekspertów – 400 j.m., niezależnie od pory roku.

Warto pamiętać o tym, że w przypadku podawania witamin niemowlętom, bardzo ważne jest zastosowanie odpowiedniej, bezpiecznej dawki. Witamina D ma długi okres półtrwania i odkłada się w organizmie. Podanie nawet jednej czy dwóch kropelek więcej niż dawka zalecana, obciąża pracę wątroby, a w konsekwencji może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych (nawet zatrzymania wzrostu dziecka!). Większość preparatów z witaminą D dostępnych na rynku, to preparaty lecznicze, które stwarzają ryzyko przedawkowania w codziennym profilaktycznym podawaniu. Dlatego, najlepiej stosować preparaty profilaktyczne, które mają ściśle wymierzone dawkowanie, zgodne z zaleceniami ekspertów – 400 j.m.

Autor
dr Elżbieta Malinowska
Specjalista chorób dzieci
Centrum Zdrowia Dziecka
konsultant Vitis Pharma

Podobne teksty