Rozszerzanie diety niemowlęcia -dowiedz się, w jakiej kolejności wprowadzać nowe produkty do jadłospisu dziecka

Rozszerzanie diety niemowlęcia -dowiedz się, w jakiej kolejności wprowadzać nowe produkty do jadłospisu dziecka
Spis treści
  1. Rozszerzanie diety niemowlęcia - czas start!
  2. Rozszerzanie diety niemowlęcia - krok po kroku

Rozszerzanie diety niemowlęcia - czas start!

Do tej pory twoje mleko stanowiło jedyny pokarm maluszka. Pewnie zastanawiasz się, jak w łagodny sposób, przy dotychczasowym wyłącznym karmieniu piersią, rozpocząć wprowadzanie pierwszych posiłków uzupełniających. Najważniejsze wytyczne dotyczące rozszerzania diety niemowląt zawarte są w schemacie żywienia. Jednak czasem jego interpretacja może przysporzyć rodzicom trochę problemów. Dlatego przedstawiamy Plan 5 Kroków Urozmaicania Diety. Ten plan pomoże wam przejść od pierwszej łyżeczki warzyw w menu maluszka aż po kształtowanie u niego nawyku regularnego spożywania 5 posiłków w ciągu dnia.

Rozszerzanie diety niemowlęcia - krok po kroku

  • KROK 1 – pierwsza łyżeczka i nowe smaki. Celem pierwszego etapu rozszerzania diety niemowlęcia jest opanowanie przez dziecko umiejętności jedzenia z łyżeczki oraz zapoznanie z nowymi smakami warzyw i owoców. Jako pierwsze do diety dziecka wprowadzaj delikatne warzywa, gdyż wspomaga to kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych. Kolejno, po około 2 tygodniach, przyjdzie czas na łagodne owoce. Pamiętaj, aby warzywa i owoce wprowadzać pojedynczo. W pierwszych posiłkach najlepiej sprawdzą się: marchewka, kalafior, brokuły, groszek, jabłko, śliwka, banan i gruszka. Posiłki powinny mieć gładką konsystencję. Podawaj je na twardej łyżeczce.
  • KROK 2 – pierwsze śniadanie. Na tym etapie rozszerzania diety niemowlęcia uczysz je regularnego jedzenia śniadań. Gdy dziecko opanuje umiejętność jedzenia z łyżeczki i ma za sobą pierwsze warzywa i owoce możesz podawać mu mleczne śniadanko bazujące na kaszkach o łagodnym smaku i delikatnej konsystencji. To czas na rozpoczęcie przygody z glutenem – eksperci zalecają, aby wprowadzać go do diety tak, jak inne posiłki uzupełniające. Jak przy każdym innym, nowym pokarmie wprowadzając glutenowe kaszki (wielozbożowe, pszenne czy kaszkę manną) uważnie obserwuj dziecko. Podawaj dziecku także bezglutenowe kaszki. Możesz wybierać spośród mlecznych (zawierających mleko modyfikowane dla niemowląt) oraz bezmlecznych, do których dodasz mleko pite przez maluszka na co dzień. Śniadanie jest ważnym posiłkiem, ponieważ dostarcza maluszkowi energii potrzebnej, aby zacząć nowy dzień pełen wrażeń.
  • KROK 3 – nowe smaki. Gdy dwa pierwsze etapy rozszerzania diety niemowlęcia macie już za sobą przychodzi czas na kolejny, podczas którego zapoznajesz maluszka z nowymi smakami warzyw i owoców (np. dyni, pietruszki, ziemniaczków, szpinaku, moreli, maliny). Dzięki temu jego jadłospis stanie się jeszcze bardziej różnorodny. Teraz możesz już podawać kilka warzyw czy owoców w jednym posiłku. Idealnie sprawdzą się zupki, przeciery czy deserki owocowe.
  • KROK 4 – czas na mięsko i rybki. W kolejnym kroku rozszerzania diety niemowlęcia przychodzi czas na posiłki z dodatkiem mięsa i ryb. To cenne produkty, które dostarczają pełnowartościowe białko. Posiłek mięsny powinien znaleźć się w menu dziecka raz dziennie, z czasem 2 posiłki w tygodniu należy zastąpić rybką. Podawaj dziecku delikatne mięso, np.: indyka, kurczaka, jagnięcinę, królika czy cielęcinę. Spośród ryb wybieraj te z certyfikowanych połowów na otwartych akwenach.
  • KROK 5 – na tym etapie rozszerzania diety niemowlęca przychodzi czas na regularne jedzenie 5 posiłków w ciągu dnia, z czego 3 z nich powinny być posiłkami stałymi. Twoje mleko wciąż stanowi podstawę menu dziecka w 1. roku jego życia – w ciągu dnia maluszek powinien otrzymywać 3 porcje produktów mlecznych. Podawaj mu śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Zawsze dbaj o to, aby żywność podawana maluszkowi była bezpieczna i dobrej jakości.

Podobne teksty