Problemy ze stawami. Jak im zapobiec?

Problemy ze stawami. Jak im zapobiec?
Spis treści
  1. Najczęstszy problem - zwyrodnienia
  2. Kontuzje stawów
  3. Inne przyczyny problemów ze stawami
  4. Jak dbać o stawy?
  5. Wpływ kolagenu na stawy
  6. Co jeszcze pomaga stawom?
  7. Podsumowanie

Ból przy poruszaniu się i ograniczenie ruchomości kończyn to objawy, które wskazują na problem ze stawami. I chociaż boryka się z nimi duża część społeczeństwa, to istnieją sposoby, dzięki którym można nie tylko się ich pozbyć, ale także ustrzec przed ewentualnymi kontuzjami albo skutecznie zniwelować ich następstwa.

Najczęstszy problem - zwyrodnienia

Według Światowej Organizacji Zdrowia na choroby stawów cierpi ponad 50% społeczeństwa po 40. roku życia, a w Polsce problem ten dotyka ok. 9 milionów rodaków. Najczęściej spotykanym schorzeniem jest choroba zwyrodnieniowa stawów, która ujawnia się między 40. a 60. rokiem życia. Jednak zdarza się, że pierwsze dolegliwości i zmiany w budowie stawów można zaobserwować nawet przed trzydziestką.

Przyczyny choroby zwyrodnieniowej stawów mogą być bardzo różne. Najczęściej rozpoznawana jest choroba wrodzona (idiopatyczna), ale jej pochodzenie może być też skutkiem innych czynników, np. urazu, długotrwałego przeciążania stawu lub wad postawy. Oprócz tego na stan stawów wpływają: wiek, płeć, czynniki genetyczne, używki i gęstość kości.

Objawy choroby to przede wszystkim ból, który początkowo jest odczuwany jedynie podczas ruchu, a w późniejszych stadiach także w czasie bezruchu, szczególnie nocą. Charakterystyczna jest tak zwana tkliwość oraz sztywność stawu, a także ograniczenia w poruszaniu się. Każdy taki stan powinien zostać skonsultowany z lekarzem i dodatkowo zdiagnozowany obrazowo, co pozwoli wdrożyć skutecznie leczenie.

Kontuzje stawów

Uszkodzenia stawów kolanowych są często spotykaną kontuzją u sportowców, szczególnie piłkarzy, kolarzy, biegaczy i narciarzy. O ile u zawodowców urazy są nieuniknione, o tyle osoby, które uprawiają sport rekreacyjnie, powinny przestrzegać podstawowych zasad, żeby skutecznie uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości. Przed każdą aktywnością fizyczną niezbędna jest porządna rozgrzewka, która pozwoli przygotować mięśnie i stawy na nadchodzący wysiłek. Krok biegowy trzeba zaczynać od śródstopia, żeby ochronić stawy. Biegający jedynie rekreacyjnie, powinni wybierać krótsze dystanse i unikać biegania po twardych nawierzchniach, a także zadbać o właściwe, amortyzujące obuwie.

Inne przyczyny problemów ze stawami

Zdarza się, że dolegliwości ze strony stawów występują po długim okresie bezruchu – wtedy receptą staje się odpowiednia aktywność fizyczna. Specjalnie dobrany program ćwiczeń pozwoli zahamować zmiany zwyrodnieniowe i dłużej utrzymać sprawność.
Jeśli praca zawodowa wymaga wielogodzinnego siedzenia przy biurku, warto zacząć dzień od krótkiej rozgrzewki i w trakcie pracy co jakiś czas zmieniać pozycje ciała. Należy też zadbać o odpowiednie krzesło – im twardsze jest podłoże, z którego się podnosimy, tym mniej obciąża stawy kolanowe.

Problemy ze stawami mogą być też powikłaniem po przebytych chorobach, na przykład grypie czy anginie. Niedoleczone i powracające choroby prowadzą bowiem czasem do wystąpienia zapalania stawów. U dzieci z kolei pojawia się gorączka reumatyczna. To dowodzi, że należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarza i całkowicie wyleczyć każdą chorobę.

Jak dbać o stawy?

W profilaktyce stawów najważniejsza jest dieta, która powinna być bogata w warzywa i owoce, będące źródłem witaminy C, beta-karotenu i przeciwutleniaczy. Nieocenionym składnikiem jadłospisu jest błonnik, zwiększający wytwarzanie interleukiny i poprawiający działanie układu odpornościowego. Pomaga też walczyć z nadwagą, ponieważ zapobiega przyswajaniu tłuszczów i tym samym odciąża stawy. Żeby go dostarczyć do organizmu, warto do swojej diety wprowadzić pełnoziarniste pieczywo, warzywa takie jak brukselka, brokuły, pietruszka, odmiany strączkowe, ale też cytrusy, jagody czy borówki.
Osoby mające problem ze stawami powinny od czasu do czasu zjadać galaretkę bogatą w żelatynę, która jest naturalną substancją zawierającą peptydy i błonnik. Badania dowodzą, że dzienne spożycie zaledwie dwóch łyżeczek hydrolizowanej żelatyny zwierzęcej korzystnie wpływa na funkcjonowanie stawów.

Wpływ kolagenu na stawy

Kolagen jest głównym białkiem tkanki łącznej i podstawowym składnikiem ścięgien. Dzięki temu, że wykazuje wysoką odporność na rozciąganie, pozwala m.in. na prawidłowe i komfortowe poruszanie się stawów. Jednak wraz z wiekiem, organizm traci zdolność do jego odbudowy, w wyniku czego powstają niedobory. Innym czynnikiem prowadzącym do ubytków są np. nadmierne przeciążenia stawów podczas wysiłku fizycznego czy uprawiania sportu, a także zwyrodnienia. Żeby uchronić się przed niedoborem kolagenu, a tym samym zapewnić pełną ruchomość i właściwe funkcjonowanie stawów, dobrze jest przyjmować suplementy diety zawierające ten składnik.

Co jeszcze pomaga stawom?

Oprócz kolagenu, stawom przyda się także dawka kwasu hialuronowego, stanowiącego składnik mazi stawowej. Jego obecność chroni chrząstki przed utratą gładkości i odżywia je. Imbir z kolei pomaga zachować ruchomość stawów i zapobiega porannej sztywności kończyn. Ważnym składnikiem diety chroniącej stawy powinna być także witamina C, która skutecznie usuwa wolne rodniki, uszkadzające powierzchnię chrząstek, a dodatkowo wspomaga produkcję kolagenu. Dobroczynne działanie na stawy wykazują od wieków także dwie rośliny, mianowicie wierzba biała i czarci pazur. Dzięki związkom zawartym w wyciągach z nich, stawy zachowują swoją ruchomość, a ścięgna elastyczność.

Chcąc zadbać o dostarczenie wszystkich powyższych składników do organizmu, dobrze jest posiłkować się suplementami diety. Przykładem produktu o zbilansowanym składzie, pozwalającym kompleksowo zadbać o stawy, są Zdrowe Kolana – tabletki do przyjmowania dwa razy dziennie, maksymalnie przez miesiąc. Można je kupić zarówno w aptekach stacjonarnych, jak i na stronie www.zdrowekolana.com.

Podsumowanie

Żeby zapewnić sobie zdrowe stawy, wystarczy pamiętać o kilku rzeczach: aktywności fizycznej, ale bez obciążania, kontroli ogólnego stanu zdrowia i zbilansowanej diecie albo suplementacji. Te trzy proste kroki są w stanie sprawić, że każde kolejne obejdą się bez bólu!

Podobne teksty