Praca w ogrodzie - dobra dla kości

Praca w ogrodzie - dobra dla kości

Dotarła do Ciebie wiadomość, że dieta bogata w wapń jest ważna dla budowania mocnych kości, ale czy słyszałeś, że praca w ogrodzie i na podwórzu też korzystnie wpływa na szkielet? Badacze z Uniwersytetu w Arkansas wykryli, że kobiety w wieku 50 lat i powyżej, które aktywnie pracowały w swoich ogródkach, wykazywały większą gęstość kości niż osoby wykonujące inne typy zajęć jak pływanie, aerobik, taniec czy jogging.
Okazuje się, że praca w ogrodzie należy do ćwiczeń oporowych, które zostały udokumentowane jako pomagające utrzymać wytrzymałość kości i chronić przed osteoporozą. Ćwiczenia oporowe zwiększają siłę mięśni, poprawiają wytrzymałość ścięgien i więzadeł, redukują ilość tkanki tłuszczowej zaś zwiększają masę mięśniową, obniżają poziom cholesterolu, poprawiają tolerancję glukozy i wrażliwośc na insulinę.

Miłość do ogrodu

Wyniki badań dają kobietom dodatkową broń w walce z osteoporozą. Jeżeli damy im wybór, większość starszych pań chętniej wybierze odchwaszczanie ogródka niż wysiłek na siłowni. Według specjalistów największą zaletą pracy w ogrodzie jest to, że wielu ludzi po prostu chce to robić. Nie traktują tego jak ćwiczenia fizyczne, bo mają inne motywacje. Czują się dumni z pięknego ogrodu oraz czerpią przyjemność z przebywania poza domem i prawdopodobnie będą to robić póki pozwoli stan zdrowia.

Ponad połowa przebadanych kobiet wykazywała niską gęstość kostną. Sprawdzono jak często wykonywały różne czynności, włącznie z pracą w ogrodzie, gimnastyką, jazdą na rowerze, tańcem, aerobikiem, pływaniem, joggingiem, spacerami czy ćwiczeniami z hantlami. Badacze porównali każdą czynność z wpływem na masę kości. Okazało się, że jazda na rowerze, aerobik, taniec, ćwiczenia z hantlami i praca w ogrodzie wiązały się z większą gęstością mineralną kości. Sprawdzenie działania każdej czynności niezależnie wykazało, że tylko ogrodnictwo i ćwiczenia z ciężarkami są znamienne dla utrzymania prawidłowej masy kości. Jednak praca w ogrodzie była najbardziej popularna, prawie połowa kobiet stwierdziła, że zajmuje się ogrodem przynajmniej raz w tygodniu.

Dodatkową korzyścią pracy w ogrodzie jest wykonywanie jej na świeżym powietrzu. Ekspozycja na promienie słoneczne wspomaga produkcję witaminy D, zwiększając absorpcję wapnia przez organizm.

Ćwiczenia, które pomogą twoim kościom

Przegląd Narodowej Fundacji Osteoporozy (NOF) wykazał, że ludzie wiedzą, które typy ćwiczeń korzystnie wpływają na kości. Jednak połowa dorosłych mylnie wierzyła, że ćwiczenia oporowe wymagają użycia hantli. Faktem jest, że wszyscy, w każdym wieku, potrzebujemy aktywności sportowej jak spacery, taniec i tenis, jest to codzienny wymóg, aby utrzymać zdrowe kości. Pływanie i jazda na rowerze są świetnymi ćwiczeniami dla układu sercowo- naczyniowego, ale nie mają znaczącego wpływu na kości, jak się wielu ludziom wydaje.

NOF wymienia najważniejsze ćwiczenia oporowe:

  • spacery
  • energiczna praca w ogrodzie
  • jogging
  • aerobik
  • wchodzenie po schodach
  • jazda na nartach
  • piłka nożna
  • tenis
  • taniec
  • jazda na łyżwach/ wrotkach
  • wycieczki piesze

NOF proponuje parę prostych czynności, które powinieneś dodać do codziennych zajęć:

  • Spaceruj ze swoim psem ( lub pożycz od sąsiada) przez 30 minut lub dwa razy dziennie przez 15 minut.
  • Aktywnie spędzaj przerwę w pracy.
  • W biurze, centrum handlowym, metrze i wszędzie gdzie to możliwe, zamiast wjeżdżać ruchomymi schodami lub windą- wchodź po schodach.
  • Przez 30 minut cztery razy w tygodniu wykonuj prace domowe lub ogrodnicze. To nie tylko uczyni Twój dom lub ogród pięknym, ale sprawi, że się świetnie poczujesz.

Pamiętaj skonsultować się ze swoim lekarzem zanim zaczniesz jakiś program ćwiczeń!

Podobne teksty