Polska na 26. miejscu w rankingu opieki kardiologicznej

Polska na 26. miejscu w rankingu opieki kardiologicznej
Dziś w Brukseli zaprezentowano wyniki Europejskiego Indeksu Konsumenckiego (Euro Consumer Heart Index). Indeks ten opracowany został po raz pierwszy. Przedstawia on dane i ocenia opiekę kardiologiczną w 29 państwach europejskich. Polska uzyskała 26 miejsce. Na pierwszym miejscu znalazł się Luksemburg (836 punktów) a następnie: Francja, Norwegia i Szwajcaria.

Indeks porównuje systemy służby zdrowia oceniane z punktu widzenia konsumenta. W pięciu różnych kategoriach zawierających 28 wskaźników Polska uzyskała 504 na 1000 możliwych punktów. Według dyrektora programu badawczego Heart Index, dr Arne Björnberg: “Polska przywiązuje wielką wagę do opieki kardiologicznej i ma dobre wyniki w leczeniu zawałów serca. Z uwagi na kłopoty ze zgromadzeniem potrzebnych danych, polski system opieki kardiologicznej może być w znacznie lepszej kondycji niż wynika to z samego Indeksu."

Co można poprawić w Polsce?
“Słabym punktem systemu jest brak przejrzystości. Problemem jest także brak danych dotyczących procedur leczenia chorób serca. Brak również powszechnie dostępnych dla konsumentów informacji o tym, gdzie można znaleźć najlepszą opiekę kardiologiczną. Pieniądze można by spożytkować w rozsądniejszy sposób gdyby były one inwestowane w działania prewencyjne, takie jak fachowa pomoc w rzuceniu palenia czy stosowaniu zdrowej diety. Uwolniłoby to środki, które umożliwiłyby dalsze inwestycje w tworzenie lepszych procedur w opiece kardiologicznej a tym samym – osiąganie lepszych rezultatów w leczeniu." – twierdzi przewodniczący Health Consumer Powerhouse, Johan Hjertqvist analizując znaczenie wyników prezentowanych w ramach Heart Index dla Polski.

Czym jest Indeks?
Euro Consumer Heart Index – to ranking europejskich systemów opieki kardiologicznej i naczyniowej sporządzony na podstawie wyników uzyskanych w pięciu obszarach najważniejszych dla konsumenta: informacje, prawa konsumenta i istniejące możliwości wyboru, dostępność, działania prewencyjne, procedury i wyniki leczenia. Indeks opracowany został przez Health Consumer Powerhouse, który zebrał i przeanalizował dane, na podstawie ogólnie dostępnych danych statystycznych oraz danych pochodzących z niezależnych badań. Podobnie jak w innych indeksach tworzonych przez Health Consumer Powerhouse, punktem wyjścia dla badań i interpretacji jest postrzeganie systemu służby zdrowia przez samego konsumenta. Heart Index powstał dzięki wsparciu finansowemu udzielonemu przez Pfizer Inc.

Podobne teksty