Monitory a zdrowie

Monitory a zdrowie
Spis treści
  1. Odległość od monitora
  2. Umiejscowienie ekranu monitora
  3. Odbicia z ekranu
  4. Promieniowanie elektromagnetyczne

Wizualna jakość grafiki na ekranie monitora może być bardzo ważna dla komfortu patrzenia. Poniżej znajdziesz kilka porad i sugestii na temat monitora oraz jego parametrów, tak by zapewnić sobie maximum komfortu.

  • Monitory płaskie LCD mają więcej zalet w porównaniu do monitorów tradycyjnych katodowych, gdyż nie migoczą a kontrast jest zwykle większy.
  • Optymalny kontrast i obraz osiąga się przy czarnych znakach na białym tle. Jednakże, również inne kombinacje mogą okazać się korzystne, jeśli tylko kontrast między znakami i tłem będzie duży. Najlepiej unikać czarnego tła.
  • Rozmiar czcionki powinien być co najmniej trzykrotnie większy niż rozmiar najmniejszej czcionki, którą możesz czytać. Możesz to sprawdzić jeśli popatrzysz na ekran z odległości trzy razy większej niż ta przy jakiej normalnie pracujesz - powinieneś móc przeczytać tekst z tej odległości. Jeśli nie możesz przeczytać tekstu, powinieneś zwiększyć rozmiar czcionki i/lub poddać się badaniu oczu.
  • Odpowiednie ustawienie częstotliwości odświeżania może zmniejszyć dolegliwości związane z długotrwałą pracą przy komputerze. Najlepiej ustawić częstotliwość odświeżania najwyżej jak się da, 60 Hz to zwykle za wolno, poleca się 80 Hz lub więcej.
  • Na kolorowych monitorach pożądane są mniejsze rozmiary kropek (mniej niż 0.28 mm).
  • Ustaw kontrast ekranu tak, żeby znaki były najwyraźniejsze.
  • Należy tak ustawić jasność ekranu aby pasowała do oświetlenia panującego w pokoju.

Odległość od monitora

Ponieważ oczy rządzą resztą ciała, twoje ciało przyjmie taką pozycję, by była korzystna dla komfortu patrzenia. Źle ustawiony ekran komputera wymusi niewygodną pozycję. Dlatego tak ważne jest by twój komputer był tak ulokowany, by było to wygodne zarówno dla oczu jak i całego ciała.

Chociaż możliwych jest wiele wariantów odległości od komputera w zależności od rodzaju ekranu i pracy jaką na nim wykonujemy, najbardziej powszechnym jest dystans 50-70 cm. Jeśli twoja odległość od komputera jest mniejsza lub większa, oznaczać to może jakieś problemy ze wzrokiem a także dawać objawy związane z wadą postawy.

Jeśli ekran twojego komputera znajduje się dalej niż typowo, może sprawiać ci trudności widzenie wyraźnie tego, co się na nim znajduje. Jednym ze sposobów sprawdzenia tego, jest zwiększenie odległości od komputera trzy razy i patrzenie na ekran z nowego dystansu. Powinieneś nadal móc czytać z ekranu. Jeśli nie widzisz wyraźnie tekstu, powinieneś siedzieć bliżej komputera. Jeśli jesteś w stanie czytać z tej nowej, większej odległości, oznacza to że twoja większa niż normalnie odległość od komputera nie stanowi problemu.

Czy siedzisz dalej od komputera dlatego, że tak lepiej widzisz? Jeśli tak, to powinieneś pójść na badanie okulistyczne.

Jeśli twój ekran komputera jest bliżej niż typowo, taka mała odległość od urządzenia jest bardzo męcząca dla oczu i może dawać objawy ich przemęczenia. Spróbuj odsunąć się trochę od komputera.

Czy siedzisz blisko komputera bo tak jest wygodniej dla twoich oczu, bo tak lepiej widzisz? Jeśli tak, powinieneś pójść na badanie okulistyczne.

Umiejscowienie ekranu monitora

Środek ekranu powinien znajdować się 10-22 cm poniżej twoich oczu. Twoje oczy pracują najlepiej gdy patrzą nieznacznie w dół. Jeśli ekran stoi wyżej lub niżej, wymusza wtedy nienaturalną pozycję ciała, która daje potem bóle szyi, pleców lub ramion. Ponadto ekran twojego komputera i materiały z którymi pracujesz powinny znajdować się na wprost ciebie, tak byś nie musiał spoglądać na boki, skręcać tułowia lub szyi, by na nie patrzeć. Dokonaj następujących poprawek:

Jeśli ekran jest zbyt nisko (ponad 9 cali poniżej twoich oczu) rozważ co następuje:

  • Podnieś ekran komputera. Możesz kupić specjalne podpórki ale tą samą funkcje może spełniać stara książka telefoniczna.
  • Obniż swoje krzesło, jednak nie pozwól by siedzenie było poniżej twoich kolan.

Jeśli ekran stoi za wysoko (mniej niż 4 cale poniżej oczu) rozważ co następuje:

  • Obniż ekran komputera. Ekran może być za wysoko, ponieważ stoi na szczycie komputera. Jeśli tak, spróbuj przesunąć komputer na bok lub pod biurko i umieścić ekran bezpośrednio na blacie biurka. Jeśli okaże się, że ekran jest wtedy za nisko, podeprzyj go, w sposób sugerowany powyżej.
  • Podnieś swoje krzesło, ale uważaj, byś nadal dotykał stopami podłogi.
  • Jeśli ekran nie stoi dokładnie przed tobą, może wywołać kłopoty związane z wadą postawy. Stałe spoglądanie w bok na ekran powoduje bóle szyi, pleców i/lub ramion. Na cokolwiek patrzysz przez większość czasu, powinno to być umieszczone prosto przed tobą - bez względu czy jest to ekran komputera czy inne materiały z którymi pracujesz. Jeśli używasz często telefonu, postaw go tak, byś miał go w zasięgu ręki.

Odbicia z ekranu

Odbicia z ekranu komputera zmniejszają kontrast i utrudniają patrzenie na ekran. Odbicia te są szczególnie uciążliwe, jeśli masz ciemne tło na ekranie (tj. jasne znaki na ciemnym tle).

Możesz poprawić obraz na ekranie stosując się do następujących wskazówek:

  • jeśli to możliwe, usuń zewnętrzne źródło światła. Możesz wyłączyć światło fosforyzujące lub zaciągnąć żaluzje na oknie
  • możesz zakupić osłonę monitoru by zmniejszyć odbicia
  • jeszcze lepiej niż osłona monitoru zmniejszy odbicia ekran antyrefleksyjny umieszczony nad komputerem

Promieniowanie elektromagnetyczne

Narodowy Instytut Zdrowia i Bezpieczeństwa Zawodowego (NIOSH w USA) przebadał monitory komputerowe i zmierzył emitowane przez te urządzenia promieniowanie. Typy promieniowania magnetycznego, które zostały zbadane podane są poniżej:

Typ promieniowania Długość fali
promienie X 10-8 to 10-12 m
Promieniowanie ultrafioletowe (UV) 100 to 380 nm
Światło widzialne 380 to 780 nm
Fale radiowe 1 do 100,000 m
Fale o bardzo niskiej częstotliwości > 5,000,000 m

Pomiary wykonane przez NIOSH wykazały, że promieniowanie X emitowane z dostępnych w sprzedaży monitorach było poniżej poziomu podstawowego co oznacza, że nie stwierdzono tego promieniowania. Pomiary promieniowania UV wykazały maksymalnie 6.5x10 wat/centymetr co jest ponad 1000 razy mniej niż standardowe promieniowanie 1x10 wat/centymetr. Również promieniowanie świetlne nie przekracza zalecanych norm. Długość fal promieniowania radiowego obejmuje szeroki zakres wartości jednak większość energii tego promieniowania jest w zakresie częstotliwości od 15 do 250 kHz (długość fal 1200 d0 20000 metrów). Pole elektryczne ma średnio wartość 5000 V/metr przy normie 377000 V/metr. Pole magnetyczne wynosi około 0.09 A/metr przy normie wynoszącej 2.65 A/metr. Potwierdza to, że promieniowanie radiowe jest dużo poniżej norm ACGIH. Promieniowanie o bardzo małej częstotliwości, dla którego jak dotąd nie określono norm jest podobna do tej stwierdzanej w powszechnych urządzeniach domowych, dużo poniżej wartości groźnych dla zdrowia. Ochrona przed promieniowaniem o bardzo małej częstotliwości za pomocą specjalnych soczewek nie jest konieczna.

Podsumowując monitory nie niosą zagrożenia promieniowaniem dla osoby pracującej przy komputerze, co oznacza, że nie jest konieczne zakładanie okularów które chronią przed promieniowaniem UV oraz podczerwonym.

Podobne teksty