Abc aktywności fizycznej

Abc aktywności fizycznej
Spis treści
  1. Korzyści z aktywności fizycznej
  2. Wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia
  3. Aktywność fizyczna a kalorie
Aktywność fizyczna poprawia stan zdrowia na różne sposoby, pomaga też organizmowi w lepszym wykorzystaniu kalorii, co z kolei pomaga w obniżaniu masy ciała i utrzymaniu pożądanej wagi. Może ona prowadzić do wzrostu podstawowej przemiany materii, zmniejsza apetyt oraz pomaga w redukcji masy tłuszczowej ciała.

Korzyści z aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna poprawia stan zdrowia na różne sposoby:

  • zmniejsza czynność mięśnia sercowego,
  • obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych,
  • zwiększa ilość masy kostnej,
  • chroni przed osteoporozą,
  • nasila spalanie kalorii,
  • sprzyja obniżeniu masy ciała i utrzymaniu pożądanej wagi,
  • prowadzi do wzrostu podstawowej przemiany materii,
  • zmniejsza apetyt,
  • pomaga w redukcji masy tłuszczowej ciała.

Wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia

Wysiłek fizyczny powoduje mobilizację organizmu, przejawem jej są m.in. zmiany czynnościowe w obrębie układu krążenia. Spośród różnych czynności szczególnie doniosłą rolę odgrywa:

  • zaopatrywanie tkanek w tlen oraz transport dwutlenku węgla w przeciwnym kierunku,
  • dystrybucja energii cieplnej i ochrona organizmu przed przegrzaniem,
  • transport substratów energetycznych z tkanki tłuszczowej i wątroby do mózgu i mięśni,
  • transport metabolitów z tkanek,
  • transport hormonów i innych związków biologicznie czynnych.

Przebieg tych czynności determinuje zdolność człowieka do wykonywania wysiłku fizycznego, tzn. warunkuje jego intensywność oraz czas trwania. Zintegrowana reakcja układu sercowo- naczyniowego na obciążenie organizmu powoduje zwiększenie ogólnego przepływu krwi oraz redystrybucję, która zapewnia dostateczny dopływ krwi do tych tkanek, w których zwiększa się metabolizm. Zapotrzebowanie mięśni na tlen zależy od intensywności procesów utleniania, które się tam dokonują, te natomiast są podyktowane intensywnością wykonywanego wysiłku fizycznego.

Aktywność fizyczna a kalorie

Organizm posiada pewne zasoby energetyczne, dzięki którym możliwe jest funkcjonowanie organizmu, w tym również angażowanie się w aktywność fizyczną. Spożywane produkty stanowią źródło substratów energetycznych, które kumulują się w organizmie w różnych ilościach. Najbardziej liczne są zasoby tłuszczowe, przewyższają nawet ilość węglowodanów. Najłatwiej dostępne są węglowodany ponieważ wszystkie tkanki mogą je wykorzystywać natomiast nie wszystkie tkanki mają zdolność wykorzystywania kwasów tłuszczowych. Mechanizmy regulujące metabolizm poszczególnych rodzajów substratów decydują o kolejności w jakiej poszczególne zasoby energetyczne będą poddawane utlenianiu. Najbardziej korzystne dla organizmu jest wykorzystywanie w pierwszej kolejności rezerw tłuszczowych. Wśród czynników stymulujących utlenianie tłuszczów znajdują się dostępność tlenu oraz szybkość zużycia energii. Aktywność fizyczna może zatem spowodować wzrost tempa metabolizmu kwasów tłuszczowych, przyczyniając się tym samym do zredukowania tkanki tłuszczowej. Doniosłe znaczenie ma fakt, utrzymywania się nasilonego tempa przemiany materii jeszcze przez 48 godzin po zakończeniu wysiłku. Jest to związane z działaniem hormonów wydzielanych w czasie wysiłku, m.in. insuliny. Stężenie tego hormonu zmniejsza się w czasie długotrwałej aktywności fizycznej nawet o 20- 30%. Skutkiem tego jest zmniejszenie zużycia glukozy przez niektóre tkanki, np. tłuszczową co pozwala na zaoszczędzenie tego substratu na potrzeby mózgu i mięśni pracujących.

Podobne teksty