5 porad dla rodziców nastolatków

5 porad dla rodziców nastolatków

Aż 83% rodziców widzi potrzebę zastosowania kontrolowanego wysiłku fizycznego u swoich dzieci z wrodzonymi wadami serca – wynika z raportu, który został przygotowany w ramach programu „Nadzieja dla serc”. Natomiast jedynie 16% rodziców nie odczuwa lęku przed aktywnym życiem dzieci z problemami kardiologicznymi.

Warszawa, 13 lipca 2009 r. Młode osoby z problemami kardiologicznymi często sygnalizują, że rodzice ograniczają ich aktywność fizyczną z obawy o ich zdrowie. A aktywny tryb życia nie tylko przekłada się na zdrowie, ale również daję młodzieży komfort i możliwość budowania relacji z rówieśnikami. Choroba serca nie powinna być równoznaczna z rezygnacją z aktywności fizycznej i towarzyskiej. Badania przeprowadzone przez Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)  dotyczące aspektów życia nastolatków – w tym ich samokrytyki, wykazały, że polskie nastolatki bardzo surowo podchodzą do swojej samooceny.  Wysiłek fizyczny dla nastolatków jest metodą to ugruntowania swojej pozycji w szkolnym społeczeństwie. Możliwość uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego nie tylko poprawia kondycje dzieci, ale również pomaga w nawiązywaniu relacji z kolegami.

Przeprowadzone badania udowodniły, że w procesie leczenia chorób i wad serca jednym z ważniejszych elementów jest kompleksowa rehabilitacja kardiologiczna, której bardzo istotną częścią jest wsparcie psychologiczne. Wysiłek fizyczny może przynosić wymierne korzyści dla zdrowia u dzieci z problemami kardiologicznymi i po przebytych operacjach wrodzonych wad serca pod warunkiem, że nie jest bardzo intensywny. Najlepiej, aby był UMIARKOWANY co oznacza, że powinien trwać do momentu lekkiego lub umiarkowanego zmęczenia.

Ekspert programu „Nadzieja dla serc”, dr Ireneusz Haponiuk, ordynator z Oddziału Kardiochirurgii Dziecięcej Szpitala Wojewódzkiego w Gdańsku, proponuje pięć zasad aktywności fizycznej dla młodych osób po przebytych zabiegach operacyjnych w okresie dzieciństwa oraz z problemami kardiologicznymi, które pozwolą im zaaklimatyzować się w środowisku rówieśników i wpłyną na poprawę ich stanu zdrowia.

5 głównych zasad - Jak zachęcić dzieci do wykonywania ćwiczeń fizycznych?

  1. Postaraj się, aby Twoje dziecko traktowało wysiłek fizyczny jak przyjemność, a nie uciążliwy obowiązek,
  2. Daj dziecku przykład, że urozmaicona codzienna aktywność pozytywnie wpłynie na Jego i Twój rozwój,
  3. Kluczowym jest, aby dziecko ćwiczyło do momentu UMIARKOWANEGO zmęczenia.
  4. Naucz Swoje dziecko, że należy zaczynać dzień od kilku minut ćwiczeń – porannej gimnastyki w domu lub spaceru przed szkołą,
  5. Spędzaj ze Swoim dzieckiem jak najwięcej czasu na powietrzu. Aktywny wypoczynek na łonie natury korzystnie wpłynie na zdrowie i pozytywne myślenie Twojego dziecka.

W przekuwaniu powyższych rad na codzienną praktykę pomaga program „Nadzieja dla serc”. Fundacja Marka Kamińskiego wraz polską firmą farmaceutyczną Adamed pomagają młodzieży i rodzicom zadbać o dobór odpowiedniego wysiłku fizycznego do stanu zdrowia i przełamać barierę leku przed aktywnością podczas bezpłatnych warsztatów. Kolejne warsztaty odbędą się w następujących terminach:

  • 18 – 19 września 2009 r. dla młodzieży z Bydgoszczy, Poznania, Szczecina i Zielonej Góry;
  • 23 – 24 października 2009 r. dla młodzieży z Katowic, Łodzi, Opola i Wrocławia;
  • 20 - 21 listopada 2009 r. dla młodzieży z Kielc, Krakowa, Lublina i Rzeszowa;
  • 11-12 grudnia 2009 r. dla młodzieży z Warszawy, Gdańska, Białegostoku, Olsztyna

Udział w warsztatach jest bezpłatny. Aby w nich uczestniczyć wystarczy pobrać formularz zgłoszeniowy ze strony www.kaminski.pl i wypełniony przesłać do Fundacji Marka Kamińskiego. Formularz można przesłać na adres e-mail: fundacja@kaminski.pl, lub adres Fundacji (ul. Grunwaldzka 212, 80-266 Gdańsk) lub na numer fax. (0-58) 552 33 15.

Rodzice nastolatków mogą również zastosować się do poniższych wskazówek:

Rodzaj ćwiczeń należy dostosować do stanu zdrowia dziecka, w tym zakresie, fachowych informacji może udzielić lekarz rodzinny, kardiolog lub fizjoterapeuta. Aktywny tryb życia dla młodego człowieka oprócz zmniejszenia ryzyka np. chorób serca, daję lepsze samopoczucie, podnosi samoocenę, zmniejsza podatność na stres, jak również ułatwia budowanie więzi z rówieśnikami.

1. Wysiłek fizyczny dla dziecka może być przyjemnością

Blisko 50% rodziców, którzy brali udział w pierwszym etapie programu „Nadzieja dla serc” przyznało, że odczuwa lęk przed wykonywaniem wysiłku fizycznego przez dziecko. Tymczasem zadaniem rodzica jest przekonać dziecko, że ważne są nie wyniki a emocje towarzyszące uprawianiu sportu czy jakiejkolwiek innej formie aktywności. Pomocne mogą być tu książki lub strony internetowe np. o budowie nowoczesnych  latawców. Tego rodzaju ciekawe hobby wskazuje, ze ruch na świeżym powietrzu nie musi się wiązać z ostrą rywalizacją.

2. Urozmaicona aktywność fizyczna korzystnie wpływa na rozwój Twojego dziecka
Około 14% Polaków jest zdania, że młoda osoba z problemami kardiologicznymi nie może podejmować nawet lekkiego wysiłku fizycznego. Tymczasem lekarze przekonują, że młodzież po operacjach serca powinna dbać o kontrolowany wysiłek fizyczny i aktywność. W skutecznym wysiłku fizycznym ważna jest różnorodność podejmowanych ćwiczeń. Wprowadzenie odrobiny wyobraźni w zapewnienie aktywnego wypoczynku  fizycznego Twoich najbliższych, pozwoli na urozmaicanie każdego dnia w dobroczynny ruch. Ćwiczenia fizyczne nie muszą wcale oznaczać przebywania na siłowni i powtarzania serii ćwiczeń. Wspólna wyprawa rowerowa, spacer lub gra w piłkę wprowadzą energie, która przełoży się na dobry nastrój Twojego dziecka.

3. Kontrolowany wysiłek fizyczny równa się umiarkowane zmęczenie
Blisko 80% rodziców, biorących udział we wcześniejszych warsztatach „Nadzieja dla serc”, przyznało, że odczuwa potrzebę stosowania przez dziecko kontrolowanego wysiłku fizycznego.  Swojemu dziecku rodzic może pomóc wymagając też trochę od siebie. Jeśli rodzić zaproponuje wspólną aktywność nastolatek łatwiej dostosuje się do jego tempa. Jest to jednocześnie okazja do zgubienia kilu kilogramów.  Zdecydowanie bardziej korzystnie wpłynie na organizm, rodzinny spacer niż spędzenie czasu przed monitorem komputera. Zachęcanie dziecka do podejmowania nowych wyzwań to bodziec do dalszego rozwoju, a pasje pomogą w budowaniu relacji społecznych z rówieśnikami, a także z otoczeniem.

4. Poranna gimnastyka w domu lub spacer
Zaszczep w Swoim dziecku nawyk wykonywania porannych ćwiczeń. Aktywne rozpoczęcie dnia, zagwarantuje dodatkowy zastrzyk energii, który przyda się zaczynając dzień. Zdrowe przyzwyczajenia, zawsze procentują w dalszym życiu. Tutaj dobrym wsparciem może być np. ciekawy film o ćwiczeniach TAI CHI albo skorzystanie z portalu internetowego, który pokazuje nowe rodzaju aktywności fizycznej.

5. Aktywny wypoczynek da Twojemu dziecku dobre samopoczucie i zdrowie

Metody terapeutyczne oparte na tzw. psychologii pozytywnej, terapiach komplementarnych znacząco wpływają na poprawę stanu zdrowia. Stosując metody pozytywnego myślenia, można nauczyć się skutecznie redukować stres, złe emocje, jak również zdobyć energie do planowania i realizowana marzeń. Przypominaj dziecku o jego wcześniejszych pozytywnych doświadczeniach związanych z radzeniem sobie w trudnych sytuacjach.. Takie wsparcie dodatkowo pomoże mu w walce z chorobą.

Program „Nadzieja dla serc” organizowany wspólnie przez polską firmę farmaceutyczną Adamed i Fundację Marka Kamińskiego, jest pierwszym kompleksowym projektem wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży z problemami kardiologicznymi oraz ich rodziców. Celem trzeciej edycji programu jest wsparcie młodych pacjentów wkraczających aktywnie w dorosłość.

Dwudniowe warsztaty dla młodzieży z chorobami serca są jednym z działań podjętych w ramach programu. Działania programu są ukierunkowane na informowanie rodziców i opinii publicznej, o sposobach pomocy młodym osobą z chorobami serca w bezproblemowym wkraczaniu w dorosłość.

Podobne teksty