3 tydzień ciąży

3 tydzień ciąży
Spis treści
  1. Rozwój twojego dziecka
  2. Twoja ciąża

Rozwój twojego dziecka

Nawet jeśli możesz jeszcze nie wiedzieć, że jesteś w ciąży, twoje dziecko rozwija się i rośnie. Podczas ostatniego tygodnia zapłodniona komórka jajowa podzieliła się na setki komórek i nazywa się teraz blastocystą. Blastocysta jest wydrążona i wypełniona płynem - jeśli mogłabyś zajrzeć do swojej macicy, mogłabyś ją z trudem zobaczyć.

Około trzeciego tygodnia (zwykle między 4 a 7 dniem) blastocysta zagnieżdża się w endometrium, wyściółce macicy. Zagnieżdżenie w macicy jest zasadniczym i niezbędnym procesem - endometrium zaopatruje rozwijający się embrion w związki odżywcze i usuwa substancje szkodliwe. Z czasem to miejsce implantacji przemieni się w łożysko. Podczas ciąży łożysko odżywia i ochrania twoje wzrastające dziecko.

Twoja ciąża

Teraz, gdy minął już tydzień od zapłodnienia, twoje ciało może zacząć dawać ci znaki, że jesteś w ciąży. Blastocysta produkuje hormony, które zapobiegają złuszczaniu endometrium z macicy - zauważysz, że nie pojawia się miesiączka.

Najważniejsze dla odżywienia twojego dziecka jest odpowiednie spożywanie witamin, szczególnie kwasu foliowego oraz białka,wapnia i żelaza. Szczególnie ważna jest suplementacja kwasu foliowego, który w idealnej sytuacji powinnaś przyjmować już przed zapłodnieniem, ponieważ pomaga on zapobiec defektom struny nerwowej (mózgu, rdzenia kręgowego i pokrewnych struktur), które powstają we wczesnym okresie ciąży.

W trakcie ciąży powinnaś podwoić spożycie białek, które budują nowe tkanki - powinnaś zjadać przynajmniej 60 gramów białka na dzień. Dodatkowym czynnikiem, niezbędnym do rozwoju kości i zębów jest wapń, którego powinnaś spożywać przynajmniej 1200 miligramów na dzień, więc upewnij się że zjadasz odpowiednią ilość nabiału, zielonych warzyw liściastych i strączkowych. Żelazo jest niezbędne w czasie ciąży, ponieważ zapewnia prawidłowe zwiększanie ilości krwi u płodu. Dobrymi źródłami żelaza są:

  • mięso,
  • rośliny strączkowe,
  • jaja,
  • zielone warzywa liściaste

Powinnaś spożywać przynajmniej 30 miligramów żelaza dziennie.

Podobne teksty